Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 12393-12412 av 15229
-
Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2017)Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med ... -
Spesialpedagogens profesjonsidentitet: En kvantitativ studie av profesjonsidentiteten til spesialpedagoger
(Master thesis, 2013)I denne kvantitative studien er hovedmålet å undersøke om spesialpedagogen har en sterk eller svak profesjonsidentitet. For å studere dette, blir det tatt utgangspunkt i Deci og Ryans (2002) «Self-Determination Theory». ... -
Spesialpedagogens profesjonsutøvelse i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hvordan spesialpedagogen opplever sin rolle i barnehagen
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg spesialpedagogens opplevelse av egen rolle i møte med føringer for profesjonsutøvelsen. I tillegg til at spesialpedagogikk er et sammensatt fagfelt, eksisterer det få konkrete føringer for hvem ... -
Spesialpedagogens rolle i BUP
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøkes det spesialpedagogiske feltet nærmere i sammenheng med rollen spesialpedagoger har i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Studien undersøker mer spesifikt spesialpedagogers beskrivelse av ... -
Spesialpedagogens rolle i dagens skole: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2011) -
Spesialpedagogers arbeid med begrepsforståelse for barn med språkvansker
(Master thesis, 2023)Store deler av hverdagen til et barn omhandler lek, utforsking og samhandling. Å utvikle språket er derfor noe av det viktigste et barn lærer. Vi bruker språket for å kommunisere, dele egne meninger og tanker, og for å ... -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Spesialpedagogers rolle og praksis innenfor rammen av TIL-modellen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan fire spesialpedagoger oppfatter sitt arbeid i lys av TIL-modellens inkluderingspotensial
(Master thesis, 2018)Temaet for denne kvalitative intervjustudien er spesialpedagogers oppfatning av deres arbeid innenfor rammen av TIL-modellen, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges for inkludering. TIL-modellen er en praktisk-didaktisk ... -
Spesialpedagogikk i fellesskap
(Master thesis, 2023)Dette er en studie som har brukt en flermetodisk kvalitativ metode for å fange beskrivelser av fire montessorielevers opplevelser i skolen. Prosjektet har en medvirkningsorientert tilnærming, som legger til rette for å ... -
Spesialpedagogisk digital kompetanse - En intervjustudie med fire lærere og spesialpedagoger om digitale læremidler og elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2017)Denne studien tar sikte på å få innsikt i lærere og spesialpedagogers erfaringer, opplevelser og tanker rundt hvordan digitale læremidler brukes i skolen i dag, om bruk av digitale læremidler i undervisninga på noen måte ... -
Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
(Master thesis, 2016)Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
(Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ... -
Spesialundervisning i grunnskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre lærers arbeid med spesialundervisning
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven rettes søkelyset mot lærere som gjennomfører spesialundervisning og deres støtte i det spesialpedagogiske feltet. Spesialundervisning har i mange år vært under debatt og det har i senere tid dessverre vist ... -
Spesifikke språkvansker i barnehagen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers opplevelse av å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen
(Master thesis, 2017)Formål og problemstilling Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er for spesialpedagoger i barnehagen å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker. Med bakgrunn i dette har jeg utformet forskningsprosjektet ... -
Spiel und Bewegung im kommunikativen Deutschunterricht für Jugendliche
(Master thesis, 2020)I en digital hverdag er bevegelse stadig viktigere i et folkehelseperspektiv. Dette gjelder også i skolesammenheng. Ordet “spill” er i utgangspunktet etymologisk karakterisert av bevegelse. Likevel har det oppstått et hull ... -
Spillerutvikleres syn på talentidentifisering og -utvikling
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med studien er å undersøke hvordan spillerutviklere ansatt i Norges Fotballforbund tenker om begrepet talent, identifisering og utvikling. I tillegg ønsker jeg å se om likheter/ulikheter kan forklares ut fra ... -
Spillerutvikling er best lokalt - Hvordan kan lokale klubber og trenere sin forståelse og utøvelse av spillerutvikling bidra til eller mot unge spillere sin utvikling i fotball - En casestudie av et lokalt område på Østlandet
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å få innsikt i hva som kjennetegner utviklingen av fotballspillere i et lokalt område. For å danne et helhetlig bilde, har oppgaven som intensjon om å skape forståelse for mekanismene i ... -
Spillerutvikling i fotball - En kartleggende studie av norske fotballtalenters psykologiske faktorer motivasjon, stress og oppfattet kompetanse
(Master thesis, 2017)Hovedfokuset for denne oppgaven er forholdet mellom den oppfattede kompetansen og målorientering, motivasjonsklima og stress blant talentfulle norske fotballspillere, og hvordan dette påvirker spillerutvikling. Oppgaven ... -
Spillerutvikling i fotball - Treningsinnholdets betydning for ferdighetsutvikling
(Master thesis, 2019)Treningsinnholdet er en sentral faktor i utviklingen av fotballspilleres ferdigheter (Williams & Hodges, 2005), derfor blir det i denne studien sett nærmere på treningsinnholdet på feltet og ferdighetsfokuset blant trenerne ... -
Spillerutvikling i fotball : en kartleggende studie av norske fotballtalenters psykologiske faktorer motivasjon, stress og oppfattet kompetanse
(Master thesis, 2017)Hovedfokuset for denne oppgaven er forholdet mellom den oppfattede kompetansen og målorientering, motivasjonsklima og stress blant talentfulle norske fotballspillere, og hvordan dette påvirker spillerutvikling. Oppgaven ...