Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 10627-10646 av 14085
-
The role of transport priorities, transport attitudes and situational factors for sustainable transport mode use in wintertime
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The aim of this study was to investigate transport priorities as a predictor over and above transport attitudes and situational factors, for the use of active and public transport (PT) to and from university among Norwegian ... -
Role Reversals: A Case Study of Dialogic Interactions and Feedback on L2 Writing
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Much scholarship on second language writing feedback has focused on teacher-L2 writer dialogic interactions. Many of these studies, however, adopt the concept of scaffolding (Hyland & Hyland, 2006) which in its application ... -
Roles of Facilitators and Teachers in Models of Teacher Professional Learning
(Chapter, 2020)Three models of teacher professional learning are analysed using an analytical framework for studying the roles of facilitators and teachers in their collaboration. The PRIMAS model, the Lesson Design Study model and the ... -
The roles of intermediaries in upgrading of manufacturing clusters: enhancing cluster absorptive capacity
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Specialized clusters rely on common knowledge resources and extra-cluster linkages, but how such resources develop over time is unclear. A case in point is how extra-cluster linkages are integrated into intra-cluster ... -
The roles of motion, gesture, and embodied action in the processing of mathematical concepts
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article discusses perspective and frame of reference in the metaphorical description of mathematical concepts in terms of motions, gestures, and embodied actions. When a mathematical concept is described metaphorically ... -
Rollen som holdningsskapende lærer - "Man skal jo ikke indoktrinere elevene heller"
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er et begrep som har vært politisk aktuelt siden 1980-tallet. Over tid har begrepet endret seg både i innhold og i utbredelse, og det blir brukt av en rekke aktører etter ulike formål. Både med hensyn ... -
Rollespill som engasjerende metode i samfunnsfag
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg ved hjelp av støttelitteratur og eget datamateriale, drøftet i hvilken grad rollespill er hensiktsmessig for læring og engasjering i samfunnsfag på barneskolen. Min empiri er hentet fra en anonym ... -
Rom for deltakelse. En empowermentmodell for aktiv inkludering av barn i medvirkningsprosesser
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:204, Doctoral thesis, 2024)Norsk sammendrag Barns aktive deltakelse i medvirkningsprosesser Barns medvirkning er blitt et sentralt prinsipp i arbeidet med barn og unge, men uklare forståelser av hva dette innebærer har gjort det vanskelig å ... -
Rom for forskjell? Barnevernstjenestens møte med norske romer
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Den norske romgruppen er en svært marginalisert minoritet, som i relativt nær fortid er blitt utsatt for rasisme og folkemord. Hovedtema for artikkelen er barnevernsarbeidernes forståelse av norske romer, og det blir ... -
Rom for helhetstenkning: En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelser med kreativitet og flyt i tilpasset opplæring for unge med AD/ HD
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har sett på 3 læreres opplevelser av å arbeide med kreative metoder og flyt i forhold til unge med AD/ HD og om dette arbeidet har kunnet styrke den tilpassede opplæringen til denne gruppen. ... -
Rom for selvbestemmelse – En studie av relasjoner og arkitektur ved et norsk bofellesskap for personer med utfordrende adferd
(Master thesis, 2015)Temaet for studien er personalets arbeidshverdag ved et relativt nytt bofellesskap for personer med «utfordrende adferd» i Norge. Datamaterialet er samlet inn ved deltagende observasjon og intervjuer. Studiens overordnende ... -
Rom for utdannande prosessar? Ei empirisk og teoretisk utforsking av vegleiingsrommet i masterutdanning
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2021:186, Doctoral thesis, 2021)Samandrag Utdannande prosessar i mastervegleiing Kvart år tek over 15 000 studentar i norsk høgare utdanning ein mastergrad ved å gjennomføre arbeidet med masteroppgåva – eit sjølvstendig forskings- eller utviklingsprosjekt ... -
Romanifolkets historie - Et utgangspunkt for menneskerettighetsundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er undervisning om romanifolkets historie i den videregående skolen kombinert med menneskerettighetsundervisning (MRU). Forskningsspørsmålene er nært knyttet opp mot det teoretiske rammeverket til ... -
Romantic acceptance among singles: Developing and validating an instrument to measure experienced romantic acceptance
(Bachelor thesis, 2023)Denne studien søkte etter å skape et valid instrument som gjør det mulig å måle romantisk aksept blant single, ved å utvikle en skala for romantisk-seksuell aksept. Det overordnede målet er at et slikt instrument kan brukes ... -
Romantisk aksept og avvisning i parforhold: en sekvensiell konseptualisering og utvikling av spørreskjema
(Master thesis, 2023)Sammendrag Romantisk avvisning og aksept består av fundamentale emosjonelle og seksuelle egenspaker, som forbindes med opplevelse av kjærlighet (Sternberg, 1997) og relasjonell tilfredshet (Grøntvedt et al., 2020; Oravecz ... -
Romantisk avvisning blant single Utvikling og validering av måleinstrument
(Bachelor thesis, 2023)Avvisning innebærer å motta signaler om at man ikke er ønsket, at man blir devaluert eller ekskludert. Romantisk avvisning fra en person man ønsker en romantisk/seksuell relasjon til er en av de mest smertefulle formene ... -
Rommet mellom byråkrati og NPM: Hvordan NTNU IT representerer, etterlever og navigerer bestridte organisasjonsformer
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg NTNUs IT-avdeling og belyser hvordan organisasjonen bærer preg av den byråkratiske idealmodell og effektene av New public management. Ved å ta i bruk dokumentanalyse som metodisk inngang til ... -
Rommet som den tredje pedagog - En studie av pedagogers forståelse av rommets betydning - med fokus på estetisk virksomhet
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven «Rommet som den tredje pedagog i tre Reggio Emilia-inspirerte barnehager. En studie av pedagogers forståelse av rommets betydning –med fokus på estetisk virksomhet» har til hensikt å bidra til økt kunnskap ... -
Rosenborg – hele Norges fotballag?: Studie om Rosenborg ballklubs regionale utstrekning og identitetsskaping
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven omhandler posisjon som identitetsskaper i Trøndelag og resten av Norge. Fra 1995 til i dag har klubben deltatt kontinuerlig i Europacupspill og har også vært Norges fotballflaggskip. Selv om klubben i dag ...