• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykisk helse i skolen blant migrasjonselever - En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre lærere jobber for å fremme psykisk helse i skolen blant migrasjonselever

Melhus Mork, Siri
Master thesis
Åpne
Master i spesialpedagogikk (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571390
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler psykisk helse i skolen blant migrasjonselever. Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan lærere i mottaksklasser jobber med å fremme migrasjonselevers psykiske helse. Jeg har valgt å gi stemmen til lærere i skolen for å løfte frem deres meninger og tanker om hvordan de fokuserer på psykisk helse. Min problemstilling er: ”Tre læreres beskrivelser av hvordan de jobber for å fremme psykisk helse i skolen blant migrasjonselever”.

For å besvare problemstillingen benyttes kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervjuer av tre lærere. Spørsmålene i forskningsintervjuene dreier seg i hovedsak om temaene psykisk helse og helsefremming. Etter å ha analysert datamaterialet og brukt koding og kategorisering, ble fem tema tydelige og dannet hovedkategoriene: Trygghet, Deltakelse, Læringsmiljø, Selvoppfatning og Samarbeid. Disse kategoriene har følgende underkategorier: Mestring, Trivsel, Relasjoner, Lærersamarbeid, Samarbeid mellom instanser og Foreldresamarbeid. Mestring er underkategorien til kategorien Deltakelse, Trivsel og Relasjoner er underkategorier til kategorien Læringsmiljø, og Lærersamarbeid, Samarbeid mellom instanser og Foreldresamarbeid er underkategorier til kategorien Samarbeid.

Lærerne beskriver at de fokuserer på trygghet i klasserommet og generelt på skolen for å fremme psykisk helse blant migrasjonselever. De ønsker at elevene i mottaksklassene skal være med å delta sammen med andre elever på samme trinn, samt sammen med andre elever på hele skolen. Lærerne vektlegger i stor grad å styrke læringsmiljøet i klassen, hvor arbeid med trivsel og relasjoner er viktige faktorer. Gode relasjoner til både medelever og lærere er noe lærerne ser på som essensielt for å fremme psykisk helse blant migrasjonselever. De opplever også at dersom migrasjonselevene har en god selvoppfatning, så vil de kunne takle skolen bedre og øke trivselen. Samarbeid mellom lærerne på skolen, med instanser og ikke minst med hjemmet blir fremstilt som svært viktig. De stadfester at skolen er en arena som har muligheten til å påvirke elevene i stor grad, samt bidra til å fremme elevenes psykiske helse.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit