Psykisk helse i skolen blant migrasjonselever - En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre lærere jobber for å fremme psykisk helse i skolen blant migrasjonselever
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571390Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler psykisk helse i skolen blant migrasjonselever. Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan lærere i mottaksklasser jobber med å fremme migrasjonselevers psykiske helse. Jeg har valgt å gi stemmen til lærere i skolen for å løfte frem deres meninger og tanker om hvordan de fokuserer på psykisk helse. Min problemstilling er: ”Tre læreres beskrivelser av hvordan de jobber for å fremme psykisk helse i skolen blant migrasjonselever”.
For å besvare problemstillingen benyttes kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervjuer av tre lærere. Spørsmålene i forskningsintervjuene dreier seg i hovedsak om temaene psykisk helse og helsefremming. Etter å ha analysert datamaterialet og brukt koding og kategorisering, ble fem tema tydelige og dannet hovedkategoriene: Trygghet, Deltakelse, Læringsmiljø, Selvoppfatning og Samarbeid. Disse kategoriene har følgende underkategorier: Mestring, Trivsel, Relasjoner, Lærersamarbeid, Samarbeid mellom instanser og Foreldresamarbeid. Mestring er underkategorien til kategorien Deltakelse, Trivsel og Relasjoner er underkategorier til kategorien Læringsmiljø, og Lærersamarbeid, Samarbeid mellom instanser og Foreldresamarbeid er underkategorier til kategorien Samarbeid.
Lærerne beskriver at de fokuserer på trygghet i klasserommet og generelt på skolen for å fremme psykisk helse blant migrasjonselever. De ønsker at elevene i mottaksklassene skal være med å delta sammen med andre elever på samme trinn, samt sammen med andre elever på hele skolen. Lærerne vektlegger i stor grad å styrke læringsmiljøet i klassen, hvor arbeid med trivsel og relasjoner er viktige faktorer. Gode relasjoner til både medelever og lærere er noe lærerne ser på som essensielt for å fremme psykisk helse blant migrasjonselever. De opplever også at dersom migrasjonselevene har en god selvoppfatning, så vil de kunne takle skolen bedre og øke trivselen. Samarbeid mellom lærerne på skolen, med instanser og ikke minst med hjemmet blir fremstilt som svært viktig. De stadfester at skolen er en arena som har muligheten til å påvirke elevene i stor grad, samt bidra til å fremme elevenes psykiske helse.