Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 10014-10033 av 14076
-
Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper
(Journal article; Peer reviewed, 2019)An important part of teachers’ work constitutes being seen, heard and understood in communicative practice in encounters with pupils, colleagues and parents. This performative relational communication practice is a ... -
Professional values challenged by case management: Theorizing practice in child protection with reflexive practitioners
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, we theorize and reflect based on former research into professional practice and discretion as well as use some results from working together with practitioners in child protection services to explore the ... -
‘Professional-supportive’ versus ‘economic-operational’ management: the relationship between leadership style and hospital physicians’ organisational climate
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Health systems across the world have implemented reforms that call for a reconsideration of the role of management in hospitals, which is increasingly seen as important for performance. These reorganisation efforts of the ... -
Profiled kindergartens, a blessing or a curse? Exploring profiled childcare institutions in modern Norwegian society
(Master thesis, 2018)As kindergartens once were a privilege and now have become a part of a “normal” Norwegian childhood, functioning as a multifunctional contribution to Norway´s welfare society. The phenomenon of profiled institutions need ... -
Profiles of Cultural Adaptation and Parenting Approach for Childhood Obesity in Lifestyle Interventions for Families with Young Children: A Systematic Review
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background and Objectives: Various interventions aim to reduce obesity and promote healthy lifestyles among different cultural groups. Methods: We have conducted a systematic literature review, following PRISMA ... -
PROFRÅD karriereservice: Ei Q-metodisk undersøking av 15 karriererådgjevarar si oppleving og erfaring med bruk av kartleggingsvektøyet
(Master thesis, 2012)The aim of this study has been to contribute to the sharing of knowledge and experiences related to the holistic assessment instrument PROFRÅD career service. The research is based on the use of Q-methodology, and 15 ... -
Prognostic expectations as a predictor of neurofeedback training efficacy
(Master thesis, 2017)Previous research on neurofeedback has reported positive changes in behaviour and cognitive abilities in both clinical and normal populations. However, the growing evidence from placebocontrolled studies in the literature ... -
Programlojalitet og lokale translasjoner: En kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere ved to skoler har opplevd implementeringen av utviklingsprogrammet PALS
(Master thesis, 2011)Tema for denne masterstudien er skoleutvikling. Jeg har valgt å studere hvordan lærere ved to skoler har opplevd prosessen med å implementere utviklingsprogrammet: Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
(Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
(Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ... -
Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ... -
Programmering og problemløsning i matematikk: En studie i hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk. Høsten 2020 innførte Utdanningsdirektoratet en oppdatert lærerplan for matematikk, og med denne har ... -
Programmeringsinnhold i lærebøker
(Master thesis, 2022)Programmering ble fra og med skoleåret 20/21 innført som en del av matematikkfaget gjennom fagfornyelsen. Denne studien har undersøkt programmeringsinnholdet i norske lærebøker i matematikk på mellomtrinnet. Hensikten har ... -
Programmeringsoppgaver i lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien har undersøkt programmeringsoppgavene i trykte lærebøker i faget matematikk 1T. Formålet med masteroppgaven er å vurdere hvilke muligheter elevene får til å arbeide med algoritmisk tenkning, problemløsning ... -
Programmeringsverktøy i matematikkundervisning: En kvalitativ intervjustudie av et utvalg grunnskolelæreres refleksjoner
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for temaet som denne masteroppgaven tar opp er innføringen av programmering i den norske grunnskolen gjennom Fagfornyelsen, der hovedansvaret for opplæringen ble lagt til matematikkfaget. Det blir dermed opp til ... -
Progresjon & undervisningsmetode i bokstavinnlæringen
(Master thesis, 2022)Forskningen har over lengere tid vist til at en rask bokstavprogresjon vil gagne elevene i bokstavinnlæringen, både de som henger etter og de som har solide bokstavkunnskaper. En slik tilnærming vil legge til rette for tid ... -
A progressive development of a visual analysis interface of climate-related VGI
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper describes the progressive development of three approaches of successively increasing analytic functionality for visually exploring and analysing climate-related volunteered geographic information. The information ...