Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 8941-8960 of 14059
-
Newborn Hearing Screening and Intervention in Children with Unilateral Hearing Impairment: Clinical Practices in Three Nordic Countries
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Studies have limitedly considered children with early-identified unilateral hearing impairment (UHI), and clinical practices regarding screening, diagnostics and habilitation in this group are rarely documented. In this ... -
Newton Energirom, en læringsarena utenfor skolen - Begrepenes betydning i elevenes læringsutbytte
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en forskningsstudie av Newton Energirom i Trondheim som er en uformell læringsarena. Motivasjonen bak denne studien er newtonkonseptets evne til å gjøre sin undervisning lik undervisningen som skjer ... -
Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton ... -
Nexus of armed conflicts and migrations to the Gulf: migrations to the GCC from war-torn source countries in Asia, Africa and the Arab neighbourhood
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article provides an analysis of migrations from war-torn countries to the Persian (Arabian) Gulf. A growing number of studies focus on labour migrations to the oil-rich countries in the Gulf; yet, migrations from ... -
The Nexus of Holistic Wellbeing and School Education: A Literature-Informed Theoretical Framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The concept of wellbeing in education is complex and multifaceted, with inconsistent definitions, philosophical conceptualizations, and research approaches. This paper proposes a theoretical framework for understanding and ... -
Ngoma – Lek som drivkraft i kunstpedagogiske og tverrkunstneriske prosesser i teater for barnehagebarn
(Master thesis, 2017)Oppgaven tar utgangspunkt i teaterforestillingen Kom hjem, laget for barn i alderen 1-5 år av teatergruppa Ngoma. Leken har en sentral rolle i teatergruppas kreative prosess og i forestillingens kunstneriske uttrykk. ... -
Nicholas J. Spykman: Oppdemmingens opphavsmann?
(Master thesis, 2022)Da Andre verdenskrig endte, og verdensordenen på nytt skulle etableres, stod USA ved et veiskille. De kunne trekke seg tilbake og fungere som en regional hegemon i «the New World», slik de tidligere hadde gjort, eller de ... -
Nicotine use and non-pathological alcohol use and their relationship to affective symptoms and sleep disturbances in bipolar disorder
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background The use of alcohol and nicotine can negatively impact the course of bipolar disorder (BD), but there is limited knowledge about how symptoms and sleep disturbances are related to concurrent nicotine use and ... -
Nivådifferensiert naturfagundervisning - En studie av hvordan nivådifferensiert naturfagundervisning påvirker lavtpresterende elevers opplevelse av læring, akademiske selvoppfatning, motivasjon, læringsmiljø og undervisning i naturfag
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven hadde som hensikt å utforske hvordan nivådifferensiert naturfagundervisning påvirker lavt presterende elevers opplevelse av læring, akademiske selvoppfatning, motivasjon, læringsmiljø og undervisning ... -
Nivået av og endring i barns objektive fysiske aktivitet fra 1. til 3. klasse: Test av en økologisk modell i et populasjonsutvalg
(Master thesis, 2015)Forskning har vist at fysisk aktivitet er forbundet med en lang rekke helsemessige fordeler hos barn og mange korrelater for barns aktivitetsatferd er allerede identifisert i tidligere studier. Likevel har det vært en ... -
NM i klima – veien til økt handlingskompetanse? – En kvantitativ studie av elevers handlingskompetanse knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2020)Klimakrisen er kanskje nåtidens største utfordring, og utdanning er sentralt for hvordan vi skal håndtere den. Dette gjør at det er behov for gode undervisningsopplegg, som fører til at elever utvikler handlingskompetanse. ... -
"No matter where you live, you need to belong": Unaccompanied minor Afghan refugees' reflections and experience of identity, citizenship and integration
(Master thesis, 2019)Throughout the years, unaccompanied minor refugees have received increasing levels of attention in different contexts of society. In Norway, the phenomenon of immigration and integration are acknowledged as key elements ... -
"No ska vi spise!" Hvordan gjennomføres overgangssituasjoner i barnehagen?: En kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om overgangssituasjoner i barnehagen. Jeg har gjennomført observasjoner i 2 barnehager. Jeg ser nærmere på hvordan overgangene på dagsrytmen gjennomføres. Jeg satte fire kriterier for analysen; tid, ... -
No Support for Two Hypotheses About the Communicative Functions of Displaying Disgust: Evidence From Turkey, Norway, Germany, and Croatia
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In recent years, researchers have discovered much about how disgust works, its neural basis, its relationship with immune function, its connection with mating, and some of its antecedents and consequents. Despite these ... -
Noe som passer for deg! - En casestudie av av ulike aktørers strategier og praksiser for rekruttering av voksne til videregående opplæring
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er rekruttering av voksne til videregående opplæring. Formålet har vært å få økt innsikt i strategier og praksiser blant ulike aktører som er involvert og å identifisere gode praksiser som kan bidra til ... -
"Noen av oss har snakka sammen": en casestudie av vedtaket om CCS på Mongstad
(Master thesis, 2009) -
«Noen ganger hater jeg matte»
(Master thesis, 2023)Denne studien har forsøkt å få en dypere forståelse for fenomenet holdninger, spesifikt elevers holdninger til matematikk. Problemstillingen er formulert: «Hva kjennetegner holdningene til matematikk som kommer til syne ... -
"Noen ganger må man bare være der for dem..." : en kvalitativ studie om barneverninstitusjonsansattes opplevelser og erfaringer med traumebevisst omsorg
(Master thesis, 2018)Trygghet, relasjonsbygging og følelsesregulering anses å være grunnprinsippene i traumebevisst omsorg (Bath, 2008). Flere av barna i barnevernsystemet har vært utsatt for flere og varige traumatiske opplevelser. I følge ... -
“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med det
(Master thesis, 2011)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor ...