Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7914-7933 of 14222
-
Lærerens møte med elever i krise
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er lærerens møte med elever i krise. Formålet med studien har vært å innhente erfaringer og kunnskap fra erfarne lærere, spesialpedagoger og andre relevante personer, som enten jobber- eller har ... -
Lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt. Studien vektlegger hvordan barn blir påvirket av foreldrenes konflikt, og videre hvordan lærere, både med intern og ekstern støtte, ... -
Lærerens møte med elever som har opplevd traumatiske hendelser: En kvalitativ studie av hvordan lærere tilrettelegger skolehverdagen for elever utsatt for traumatiske forhold
(Master thesis, 2014)Denne studien tar sikte på å få kunnskap om hva lærere opplever som viktig når de i oppfølgingsfasen skal tilrettelegge skolehverdagen for elever som har opplevd traumatiske hendelser. Følgende problemstilling er derfor ... -
Lærerens oppfattelse og bruk av utforskende undervisning i naturfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærerens opplevelse av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2021)Innføring av nytt læreplanverk kan både være spennende og krevende. Slike endringer gir nye muligheter og utfordringer i skolehverdagen. Denne studien undersøker hvordan naturfaglærere på ungdomstrinnet opplever Læreplanverket ... -
Lærerens relasjon med risikoutsatte barn under Covid-19
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærer-elev-relasjonen med barn i risiko. Jeg har i tillegg ønsket å se på hvordan dette arbeidet har endret seg gjennom Covid-19 pandemien. Det er mange barn som kommer fra vanskelige hjemmeforhold ... -
Lærerens syn på bruk av rap som en del av naturfagundervisningen
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for bacheloroppgaven er rap i naturfagundervisning. Mange sliter med naturfaglige begrep, og velger bort realfagene på videregående. Det er derfor viktig med god naturfagundervisning hvor man begynner tidlig med å ... -
Lærerens tilrettelegging og oppfølging i skolen: med fokus på elever med dysleksi
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg resultater fra observasjoner som er blitt gjort hos to ulike 9. klasser i en byskole. I opplæringsloven §1-3, står det at opplæringen i skolen skal tilpasses hver enkelt elevs forutsetninger og ... -
Lærerens verktøykasse - En videografisk studie av tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne studien setter søkelyset på lærerarbeidet i kroppsøvingsundervisning. Kroppsøvingsundervisning er et praktisk estetisk fag og krever en annen organisering enn teoretisk undervisning i klasserommet (Brattenborg & ... -
Læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2012)Formålet med denne oppgaven er å belyse læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker. Problemstillingene er: Hvordan arbeider et mindre utvalg lærere i barneskolen for å avdekke lese- og skrivevansker hos ... -
Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I artikkelen presenteres og drøftes funn fra en kvalitativ studie av læreres beskrivelser av eget arbeid med programmet Ungdomsbedrift i videregående skole. Studien bygger på analyser av fokusgruppeintervju med tolv ... -
Læreres bruk av høytlesing i klasserommet
(Master thesis, 2022)Gjennom praksis og observasjon i skolen, har jeg fått inntrykk av at høytlesing brukes mindre enn før, og at forsvinner fort oppover i klassene. I denne masteroppgaven søker jeg derfor å belyse hvordan, hvor mye og hvorfor ... -
Læreres bruk av programmering i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Programmering ble en obligatorisk del av læreplanen og matematikkfaget fra og med skoleåret 20/21 gjennom fagfornyelsen. En av grunnene til å inkludere programmering var at det ble ansett for å være en viktig digital ... -
Læreres bruk av spørsmål under laboratorieforsøk
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvilke typer spørsmål lærere stiller elevene i laboratoriearbeid i kjemi på videregående, og hvilke refleksjoner lærerne selv har rundt egen bruk av spørsmål i slike aktiviteter. Studien ... -
Læreres demokrati og medborgerskapsforståelse
(Master thesis, 2023)Jeg går ut fra Stray og Sætre «Hva slags medborger» og Westheimer og Kahne «what kind of citizen» og deres medborgeridealer for å se hvilke typer medborger norske lærer på ungdomsskolen er med på å utvikle. Jeg har også ... -
Læreres erfaringer med omvendt undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Et av formålene med kroppsøving, er at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede, noe som forutsetter at elevene har en glede og motivasjon for å være i fysisk aktivitet. Ifølge forskning kan det derimot tyde på ... -
Læreres erfaringer med systematisk observasjon av lesing : en kvalitativ undersøkelse av tre læreres erfaringer med bruken av systematisk observasjon av lesing i arbeidet med elever med forsinket leseutvikling
(Master thesis, 2016)Læreres erfaringer med Systematisk Observasjon av Lesing Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke erfaringer har tre lærere gjort seg med bruken av Systematisk Observasjon Av Lesing (SOL) i barneskolen? Jeg ... -
Læreres erfaringer og refleksjoner om tilrettelegging for elever med ADHD i skolen og betydningen av lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og tanker om å møte elever med ADHD i skolen. Studien har til hensikt å belyse følgende problemstilling: Hvilken erfaringer og refleksjoner har lærere med å tilpasse ... -
Læreres forståelse av bærekraftig utvikling og hva de vektlegger som viktig i undervisningen av temaet på småtrinnet
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er et begrep man stadig møter på i hverdagen gjennom blant annet reklame, sosiale media og nyheter. Nå har begrepet også fått en sentral plass i læreplanen og det er et større fokus enn noen gang på ...