Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7562-7581 of 14059
-
Leker like barn best? En utforskning av innvandreres opplevelser av integrering, og kategoriseringens betydning for deres tilknytning til arbeidslivet
(Bachelor thesis, 2023)Innvandreres tilknytning til arbeidslivet har vært på dagsorden i politisk, samfunnsmessig og sosialfaglig sammenheng de siste årene. Som gruppe er innvandrere overrepresentert under en rekke sosiale problemer. Forståelser ... -
Leker like barn best? - En kvalitativ undersøkelse av variasjon i Coworking space
(Master thesis, 2018)En økende trend innenfor coworking synes å være skiftet fra mer generelle til mer spesialiserte Coworking space. Med dette i bakhodet er det interessant å se hvordan ulike sammensetninger av medlemsbransjer påvirker ... -
Leketid - en hermeneutisk undersøkelse av lekens vesen og verdi
(Master thesis, 2014) -
Lekseforståelse - i et elevperspektiv
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil jeg tydeliggjøre hvor viktig det er at forståelsen elevene har til en lekse ligger til grunn før læreren gir den ut. Oppgaven vil gi innsikt i hvordan de ulike elementene knyttet til ... -
Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ... -
Lekser og læringsutbytte
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven er temaet lekser. Lekser er, og har lenge vært, et tema som svært mange i samfunnet har sterke meninger om. Folk er ofte enten for lekser eller imot lekser, men å avklare dette er ikke målet med ... -
Lekser på ungdomsskolen En casestudie
(Bachelor thesis, 2019)Gjennom prosessen med denne bacheloren har jeg fått muligheten til å arbeide med et forskningsprosjekt. Dette forskningsprosjektet har blitt utført som en casestudie har inneholdt en spørreundersøkelse og jeg har gjennomført ... -
Lekser; et verktøy for læring, eller en demotiverende tidstyv?
(Master thesis, 2022)Lekser har vært debattert i media i lang tid. Med et hovedpoeng at lekser skal styrke elevenes akademiske prestasjoner, har praksisen vært godtatt i den tro at det fungerer. Likevel viser forskning at dette ikke nødvendigvis ... -
Lektorer med master i geografi : en studie om hvorfor en stor andel av lektorer i geografi ikke jobber i skolen
(Master thesis, 2015)Projections show that Norway will experience a teacher shortage in the next few years. This can be attributed to a combination of (1) current teachers reaching retirement age and (2) a lack of students choosing to pursue ... -
Lektorutdanning i et moderne maktperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i lektorutdanningen i kroppsøving og idrett ved NTNU. Temaet som belyses er hvordan studenter ved denne utdanningen opplever læring. Det tas utgangspunkt i hva forskriften for ... -
Leseblikk med god øyemotorikk - Kan synspedagogisk trening gi bedre øyemotorikk og bedre leseferdighet til elever med lesevansker?
(Master thesis, 2017)Det har vært stort fokus på norske elevers leseferdigheter de siste årene, og kravene til leseferdigheter synes å ha økt. Selv om de siste resultatene i internasjonale tester som PISA og PIRLS viser en bedring i leseferdigheten ... -
Leseforståelse hos minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2012) -
Leseglede i læreplanen og i livet.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgåva er å sjå kva leseglede kan vera i Læreplan for norsk (NOR01-06) i Kunnskapsløftet frå 2020 (LK20). Problemstillinga for oppgåva er: Kva kan leseglede vera i skulen etter innføringa av LK20? ... -
”Lesekurs er et tiltak jeg virkelig har tro på i skolen i dag”: Lesekurs som tiltak for elever som strever med lesing
(Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan pedagoger arbeider med lesekurs, samt å se dette i sammenheng med relevant teori. Studiens forskningsspørsmål har vært som følger: Hvordan arbeider pedagoger i barneskolen ... -
Leseopplæring i den digitale hverdagen
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden ... -
Leseopplæring på 1. trinn: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2014)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot hva tre lærere vektlegger i leseopplæringen på 1. trinn i grunnskolen, og å tolke dette i lys av relevant teori. Studien bygger på følgende problemstilling: Hva vektlegger tre ... -
Lesestund gir gull i munn: høytlesing i barnehagen
(Master thesis, 2010) -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015)