• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lektorutdanning i et moderne maktperspektiv

Kvaal, Hallvard
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:55711860:24827124.pdf (416.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2661118
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1797]
Abstract
Sammendrag

Denne oppgaven tar utgangspunkt i lektorutdanningen i kroppsøving og idrett ved NTNU. Temaet som belyses er hvordan studenter ved denne utdanningen opplever læring. Det tas utgangspunkt i hva forskriften for lektorutdanningen og hva NTNU selv mener at studentene skal sitte igjen med av læring etter endt utdanning. Jeg har valgt ut et par punkter som er fastsatt i forskriften og lektorstudentene i kroppsøving og idrett som deltar i denne studien intervjues om deres læring, refleksjoner og meninger rundt disse punktene.

Oppgaven inneholder et maktperspektiv som tar utgangspunkt i Michel Foucaults teori om moderne makt. Teorien omfatter hvordan institusjoner på lokalt og nasjonalt nivå utøver sin makt over befolkningen. Denne teorien trekkes inn mot lektorutdanningen og hvordan utdanningen kan ses i et maktperspektiv.

Dette er en kvalitativ oppgave som benytter intervju som metode. To informanter fra lektorutdanningen i kroppsøving og idrett har blitt intervjuet for å inkludere studentenes opplevelse av lektorutdanningen.

Et av hovedfunnene i oppgaven er at lektorutdanningen ikke oppfyller samtlige krav i lektorutdanningen som både lovverket og NTNU uttaler at utdanningen skal. Årsaksforklaringen kan ligge i annen forskning som blir presentert i oppgaven. Funnet støttes av at studentene heller ikke har opplevd læring i området som lektorutdanningen skal dekke.
 
Sammendrag

Denne oppgaven tar utgangspunkt i lektorutdanningen i kroppsøving og idrett ved NTNU. Temaet som belyses er hvordan studenter ved denne utdanningen opplever læring. Det tas utgangspunkt i hva forskriften for lektorutdanningen og hva NTNU selv mener at studentene skal sitte igjen med av læring etter endt utdanning. Jeg har valgt ut et par punkter som er fastsatt i forskriften og lektorstudentene i kroppsøving og idrett som deltar i denne studien intervjues om deres læring, refleksjoner og meninger rundt disse punktene.

Oppgaven inneholder et maktperspektiv som tar utgangspunkt i Michel Foucaults teori om moderne makt. Teorien omfatter hvordan institusjoner på lokalt og nasjonalt nivå utøver sin makt over befolkningen. Denne teorien trekkes inn mot lektorutdanningen og hvordan utdanningen kan ses i et maktperspektiv.

Dette er en kvalitativ oppgave som benytter intervju som metode. To informanter fra lektorutdanningen i kroppsøving og idrett har blitt intervjuet for å inkludere studentenes opplevelse av lektorutdanningen.

Et av hovedfunnene i oppgaven er at lektorutdanningen ikke oppfyller samtlige krav i lektorutdanningen som både lovverket og NTNU uttaler at utdanningen skal. Årsaksforklaringen kan ligge i annen forskning som blir presentert i oppgaven. Funnet støttes av at studentene heller ikke har opplevd læring i området som lektorutdanningen skal dekke.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit