Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7439-7458 of 14548
-
Konsulentens rolle i innovasjon: En kvalitativ studie av hvordan konsulenter oppfatter sin rolle i kundens innovasjonsprosess
(Master thesis, 2013)Med utgangspunkt i to teoretiske retninger innenfor innovasjonsforskningen, henholdsvis «medarbeiderdrevet innovasjon» (Høyrup, et al., 2012b) og «åpen innovasjon» (Chesbrough, 2005), gir oppgaven innblikk i hvordan ... -
Kontaineren
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i temaet konflikthåndtering. Samfunnet vi lever i er i rask utvikling, med mange endringer, forhold og interesser vi må ta stilling til. Gjennom globalisering knyttes mennesker tettere ... -
Kontakterfaringer
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som formål å bidra til økt forståelse og innsikt i rådgivningsstudenters subjektive erfaringer av kontakt, hvor hensikten er å belyse følgende problemstilling: Hvordan erfarer rådgivningsstudenter ... -
Kontaktlærerarbeid i videregående skole: En kvalitativ studie av kontaktlæreres utvikling av praksiskunnskap
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:205, Doctoral thesis, 2011)Avhandlingens tittel er Kontaktlærerarbeid i videregående skole – En kvalitativ studie av kontaktlæreres utvikling av praksiskunnskap. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan kontaktlærere i videregående skole utvikler sin ... -
Kontekstbasert undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Utdanning står sentralt i arbeidet med å utvikle barn og unges kompetanser slik at de kan leve bærekraftige liv. For å sikre en bærekraftig utvikling er det nødvendig å utvikle både kunnskaper, holdninger og handlinger ... -
Kontinuerlig arbeidsmiljøutvikling: En kvalitativ studie av hvordan ledere og ansatte jobber med ytrings- og initiativprosesser på arbeidsplassen
(Master thesis, 2023)Organisatoriske intervensjoner er anbefalt for å forbedre psykososiale arbeidsbetingelser og fremme ansattes helse og velvære. Til tross for dette, foreligger det lite kunnskap om hvilke prosesser som kan fostre langvarige ... -
Kontinuitet og brudd ved institusjonaliseringen av det norske etterretningsmiljøet fra 1945 til 2020
(Master thesis, 2020)Ved hjelp av within-case-metode undersøker jeg institusjonaliseringen av det norske etterretningsmiljøet fra 1945 og frem til i dag. Jeg undersøker hvilke eksterne og interne impulser som gjør seg særlig gjeldende i ... -
Kontraktsproduksjon i landbruket - en annen hverdag for bonden
(Rapport;1, Research report, 2013)Denne forstudien av vertikal integrasjon og kontraktsproduksjon i landbruket viser at bonden får en annen hverdag når han eller hun blir kontraktsprodusent, men vi har samtidig blitt flinkere til å tenke marked, sier ... -
Kontroll og ansvarlighet på arbeidsplassen. Hva gjør New Public Management verktøy med lederstilen?: En casestudie av Sykehusreformen 2002
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven illustrerer hva New Public Management (NPM) verktøy gjør med lederstilen. Videre diskuteres funn fra en lineær regresjonsanalyse om hva som skjer med ansattes tilhørighet til organisasjonen, når ledere ... -
Kontroverser i klasserommet
(Master thesis, 2018)I denne samfunnsfagsdidaktiske studien har temaet vært kontroverser i samfunnsfagundervisningen. Målet har vært å undersøke hvordan lærere på ungdomsskolen forholder seg til bruken av kontroversielle spørsmål eller saker. ... -
Kontroversielle temaer i skolen
(Bachelor thesis, 2022) -
Koordinert samhandling skapt gjennom dialog og relasjonsbygging – eit fundament for utvikling av motstandsdyktige lag i norsk elitefotball
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:114, Doctoral thesis, 2022)English abstract In this survey, I follow an elite league team in football as a member of the coaching team. The aim of this study is to increase knowledge about how coaches through challenge and support in everyday life ... -
«Kor e alle helter hen ... ?»
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen diskuterer synet på arkiv og arkivforskning de siste 40 årene slik det kom til uttrykk i det norske arkivverket selv. Tiårene er på den ene siden kjennetegnet av kraftige samfunnsendringer med økende digitalisering, ... -
Kor-aktualisering: En Q-metodologisk studie av kormedlemmers opplevelse av personlig vekst i koret deres.
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien har vært å utforske subjektive opplevelser av personlig vekst i et kor, gjennom følgende problemstilling: Hvordan opplever kormedlemmer personlig vekst i koret? Det empiriske forskningsgrunnlaget ... -
KOR/FIT og forventning : har forventninger en medierende effekt på behandlngsutfall ved bruk av KORT/FIT som intervensjon?
(Master thesis, 2018)Dette studiets hensikt er å undersøke forventningers potensielle effekt på behandlingsutfall ved bruk av tilbakemeldingssystemet klient og resursstyrt praksis, KOR/FIT, i «the Tiller Feedback Project». Studiet er et ... -
Korleis blir mellomalderen framstillt i norske lærebøker
(Bachelor thesis, 2022)Korleis blir mellomalderen framstilt i tre forskjellige lærebøker, laga i tre forskjellige tidsperioder, og korleis har denne framstillinga endra seg. -
Korleis handterer ein norsk skule indirekte mobbing?
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgåva undersøker eg indirekte mobbing i ein skule. Eg undersøker dette gjennom bruk av kvalitative intervju. Eg har valt å intervjue fem informantar frå ein skule. Informantane mine er tre lærarar, spesialrådgivaren ... -
Korleis har undervisninga på teiknspråk i grunnopplæringa endra seg frå 1825 til 1997 i Noreg
(Bachelor thesis, 2021)I denne artikkelen skal eg svare på problemstillinga “Korleis har undervisninga på teiknspråk i grunnopplæringa endra seg frå 1825 til 1997 i Noreg”. Eg har tatt i bruk ein kvalitativ analyse av tekst for å svare på denne ... -
Korleis oppfattar ulike yrkesgrupper problematisk skulefråvær?
(Master thesis, 2023)Tema for oppgåva er problematisk skulefråvær, med underordna omgrep som skulevegring, skulenekting, skuleforbi og skulk. Alle desse omgrepa viser til fråvær utan ein opplagt grunn. Oppgåva sett fokus på korleis yrkesgruppene ... -
Korleis opplevast introduksjonsprogrammet for nykomne innvandrarar?
(Master thesis, 2014)