Kor-aktualisering: En Q-metodologisk studie av kormedlemmers opplevelse av personlig vekst i koret deres.
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å utforske subjektive opplevelser av personlig vekst i et kor, gjennom følgende problemstilling: Hvordan opplever kormedlemmer personlig vekst i koret?Det empiriske forskningsgrunnlaget er samlet inn ved bruk av Q-metode, der jeg har studert opplevelsene til 20 kormedlemmer i et kor. Gjennom sortering av 36 utsagn hardeltakerne gitt uttrykk for sin subjektive opplevelse. Analysen ble utført med datafrogrammet PQMethod, og resulterte i fire faktorsyn.
Faktorsyn 1: «Vi»-holdning med god stemning og koret i fokus Faktorsyn 2: Koret som fristed og trygg blomsterkasse i et prosessorientert synFaktorsyn 3: Koret som arena for prestasjon og læringFaktorsyn 4: Mangel på utfordring og konflikt mellom “vil” og “bør”
Av faktorfortolkningene framkom det videre tre hovedsyn på personlig vekst i koret som er: 1) Å sette pris på hverandre for å skape personlig vekst, 2) Ut av komfortsonen for å oppnå personlig vekst, 3) Komfortabel i koret som fører til personlig vekst. Der hovedsyn 1 og 2 er aktive aktører ved å skape og oppnå personlig vekst, vil en i hovedsyn 3 vise til en mer tilbakelent måte og fokusere på prosessen. Funnene drøftes i lys av gruppeutviklingsprosess og «the arc» (McClure, 2010) samt fra et eksistensialistisk-humanistisk perspektiv på rådgivning som oppmuntrer til at mennesker utnytter sitt iboende potensial slik at en kan oppleve personlig vekst (Ivey, D’Andrea & Ivey, 2012). The purpose of this study has been to explore personal experiences of personal growth in a choir, through the following problem: How do choir members experience personal growth in their choir?The empirical research basis has been collected using the Q method, where I have studied experiences of 20 choir members in a choir. Through sorting of 36 statements participants have expressed their personal experience. The analysis was performed with the computer program PQMethod,and resulted in four factor views.
Factor view 1: "We"-attitude with a good atmosphere and the choir in focusFactor view 2: The choir for a “time off” and safe flower box in a process-oriented viewFactor view 3: The choir as an arena for achievement and learningFactor view 4: Lack of challenge and conflict between "wish" and "should"
From the factor interpretations, three main views emerged on the subject personal growth in the choir, which are: 1) Appreciating each other to create personal growth, 2) Out of the comfort zone to achieve personal growth, 3) Comfortable in the choir leading to personal growth. Where main views 1 and 2 are active actors in creating and achieving personal growth, one in main view 3 will refer to a more laid-back way and focus on the process. The findings are discussed in the light of the group development process and “the arc” (McClure, 2010) as well as having an existentialist-humanistic perspective on counseling that encourages people to exploit their inherent potential so that one can experience personal growth (Ivey, D’Andrea & Ivey, 2012).