Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7315-7334 of 15251
-
"Jeg jobber annerledes nå enn før": En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer etter å ha vært med i gjennomføringen av Arbeidsprøven
(Master thesis, 2013)Tema for denne kvalitative studien er kompetanseutvikling hos lærere. Jeg ønsker å få svar på om lærere kan utvikle kompetanse ved å delta i kartlegging av elevers lese- og skrivevansker med Arbeidsprøven. Problemstillingen ... -
Jeg kan ikke noe særlig om økonomi jeg ... Vi har jo ikke lært om det på skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt opplæring knyttet til personlig økonomi i grunnskolen, med fokus på matematikkfaget. Hensikten med studien har vært å få mer kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever vurderer at matematikkundervisningen ... -
«Jeg kan ikke tenke som en nordmann, fordi jeg er ikke vokst opp her» - En kvalitativ studie om etniske minoriteters erfaringer i møtet med barneverntjenesten.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske etniske minoriteters erfaringer med barnevernet. Problemstillingen er: «Hvordan opplever etniske minoriteter møtet med barnevernet?». Studien er basert på seks semistrukturerte ... -
Jeg kan ikke være den afrikanske mammaen i Norge. Men de må også skjønne at min bakgrunn er en del av meg: En studie av samhandling i barnevernet mellom saksbehandlere og foreldre med minoritetsetnisk og muslimsk bakgrunn
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:149, Doctoral thesis, 2012)Tema for avhandlingen er samhandling mellom saksbehandlere i barneverntjenesten og foreldre med minoritetsetnisk og muslimsk bakgrunn i saksbehandling av barnevernssaker vedrørende unge jenter. Med samhandling menes her ... -
Jeg kan ikke være den eneste livbøyen eleven holder seg fast i
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om resiliens i skolen. Oppgaven er en kvalitativ studie der en søker å avdekke hvordan lærere i skolen arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge. Hovedfokuset ligger i hva ... -
"Jeg kan ikke være homofil på ekte, det er jo bare de andre" Lærere og unge skeives erfaringer med seksuell orientering som tema i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke erfaringer lærere og unge skeive har med seksuell orientering som tema i skolen, hvor deres fortellinger møtes og hvilke implikasjoner funnene har for læreres praksis. Formålet ... -
«Jeg kan jobbe med hva som helst» Hindringer for flyktningers muligheter på det norske arbeidsmarkedet
(Bachelor thesis, 2023)Flyktninger på det norske arbeidsmarkedet er oftere arbeidsledige, i ufrivillig deltidsarbeid og mottakere av helserelaterte trygdeytelser enn majoritetsbefolkningen. I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvilke strukturelle ... -
Jeg kan lese, jeg kan skrive. Det tar bare litt lengre tid! : en kvalitativ studie om studenter med dysleksi innen høyere utdanningsinstitusjoner
(Master thesis, 2015)Det er gjennomført et kvalitativt studie på/av studenter med dysleksi innen høyere utdanningsinstitusjoner. Utvalget bestod av 8 informanter, 4 kvinner og 4 menn og materialet ble samlet inn ved intervju, intervjuguiden ... -
Jeg kan mye – og stadig mer: En Q-metodologisk studie av arbeidstakeres opplevelse av å benytte sitt mangfold av menneskelige ressurser på arbeidsplassen
(Master thesis, 2013)The topic for this master thesis is human resources in the workplace, based on following research question: In which way does employees experience the use of their variety of human resources in the workplace - seen in the ... -
"Jeg kan skrive om masse ting fordi det er min språk". En studie av andrespråksskriveres skriveerfaringer og skriveridentiteter.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om skriveerfaringer og skriveridentitet til fire andrespråksskrivere som går i mottaksklasse. Andrespråksskrivere kan bidra med nyttige perspektiver på hvordan det er å skrive på et andrespråk ... -
"Jeg kommer aldri til å bli helt norsk." En studie av norskfødte ghanesere sin opplevelse av tilhørighet og identitetsdannelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2020)Norge er et flerkulturelt samfunn med mange forskjellige etnisiteter, men likevel skjer det noe i møte med det som er fremmed for oss. Denne studien belyser norskfødte ghanesere sin tilhørighet og identitetsdannelse i det ... -
”Jeg kommer aldri til å bli helt norsk” - En studie av norskfødte ghanesere sin opplevelse av tilhørighet og identitetsdannelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Norge er et flerkulturelt samfunn med mange forskjellige etnisiteter, men likevel skjer det noe i møte med det som er fremmed for oss. Denne studien belyser norskfødte ghanesere sin tilhørighet og identitetsdannelse ... -
"Jeg kunne starte livet på nytt kanskje, og de ville støtte, hjelpe og guide deg" - En kvalitativ studie av hvordan ansatte, og voldsutsatte kvinner opplever hjelpen som blir gitt på krisesenter
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne kvalitative studien var å få innsikt i hvilken type hjelp voldsutsatte kvinner erfarte at de fikk på et krisesenter i Norge, samt de ansattes opplevelse av tilbudet. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervju ... -
"Jeg liker at hun bruker modelltekst i starten, det gir meg støtte på oppsett og hva som skal være med i de ulike delene" - En undersøkelse av hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på modelltekst, og hvilke spor den setter i elevtekstene.
(Master thesis, 2022)Et tydelig trekk ved norsk læreplanverk og læremidler er vektleggingen av modelltekster som pedagogiske ressurser. Satsingen på utvikling av pedagogiske ressurser har som mål å gi lærere ressurser som kan benyttes i ... -
"Jeg liker jo å tro at det er likegyldig om du er mann eller kvinne." En studie om ledelse, lederkommunikasjon og kjønn
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i kvalitative dybdeintervjuer med ti ledere i privat sektor undersøker denne studien mannlige og kvinnelige lederes kommunikasjon og ledelse. Resultatene illustrerer hvilke stereotypier lederne opplever ... -
"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse ...