"Jeg liker jo å tro at det er likegyldig om du er mann eller kvinne." En studie om ledelse, lederkommunikasjon og kjønn
Abstract
Med utgangspunkt i kvalitative dybdeintervjuer med ti ledere i privat sektor undersøker denne studien mannlige og kvinnelige lederes kommunikasjon og ledelse. Resultatene illustrerer hvilke stereotypier lederne opplever at eksisterer om menn og kvinner, hvilke utfordringer lederne har stått overfor i sin karriere, og hvordan de kommuniserer. Gjennom dette søker studien å presentere et svar på problemstillingen: Hvordan formes ledelse og lederkommunikasjon i lys av kjønn i kontormiljøer?
Avslutningsvis presenteres begrepet lederes kjønnsparadoks som beskriver tvetydigheten som ligger i lederens mening om kjønn som en avgjørende faktor for ledelse og erfaringene de har fra sin karriere. I tillegg introduseres begrepet verbal kommunikativ agens som refererer til hvordan lederes språk kan signalisere og utvise handlekraft gjennom ordvalg, tone og tilnærming til kommunikasjonssituasjoner. Based on qualitative in-depth interviews with ten leaders in the private sector, this thesis examines the communication and leadership styles of male and female leaders. The results illustrate the stereotypes that leaders perceive about men and women, the challenges they have faced in their careers, and how they communicate. The study seeks to provide an answer to the research question: How are leadership and leadership communication shaped by gender in office environments?
In conclusion, the concept of the gender paradox in leadership is presented, describing the ambiguity between leaders' views on gender as a decisive factor in leadership and their career experiences. Additionally, the concept of verbal communicative agency is introduced, referring to how leaders' language can signal and demonstrate initiative and power of action through choice of words, tone, and approach in communication situations.