Jeg kan lese, jeg kan skrive. Det tar bare litt lengre tid! : en kvalitativ studie om studenter med dysleksi innen høyere utdanningsinstitusjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2367834Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1433]
Sammendrag
Det er gjennomført et kvalitativt studie på/av studenter med dysleksi innen høyere
utdanningsinstitusjoner. Utvalget bestod av 8 informanter, 4 kvinner og 4 menn og
materialet ble samlet inn ved intervju, intervjuguiden var semistrukturert og ga
dermed muligheten for å stille spørsmål som jeg fant interessante selv om de ikke i
utgangspunktet var skrevet i intervjuguiden (Malterud, 2011). Analysemetoden som
ble brukt er systematisktekstkondensering som er inspirert av Grounded Theory av
Giorgi og deretter revidert i Malterud (2011). Utgangspunktet for studien var å se på
studenter med dysleksi og deres opplevelse av å studere med dysleksi innen høyere
utdanningsinstitusjon. Hoved forskningsspørsmålet ble dermed:
Er høyere utdanningsinstitusjoner tilpasset studenter med dysleksi?
Funn i studien viser at flere av studentene er fornøyde med tilretteleggingstjenesten,
selv om det også viser seg at flere av informantene i utvalget har ønsker om mer eller
annerledes tilrettelegging i forhold til deres studie. Det viser seg også i mine funn at
studentene med dysleksi ikke bare er opptatt av hvilke tilrettelegging som finnes, men
hvordan de ansees eller oppfattes av andre studenter uten dysleksi. Det kommer her
frem både at studentene føler at de er ”annerledes” og at flere av dem ikke vil snakke
om dysleksi med andre i frykt for å bli oppfattet som ”dum”.
Konklusjon: Funnene viser at det er fullt mulig å studere med dysleksi, det skal
allikevel nevnes at dette nødvendigvis ikke fungerer for alle, men i forhold til mine
informanter viser det seg at dette er fullt mulig med god tilrettelegging og selvinnsikt
i hva det innebærer å ha dysleksi og dermed kjenne til sine svakheter fungerer høyere
utdanningsinstitusjoner for dyslektikere.
Nøkkelord: dysleksi, studenter, høyere utdanningsinstitusjon, tilrettelegging,
tilretteleggingstjenesten, annerledes, stigma, opplevelser som student, stempling,
”dum”, informasjon og synlighet.