Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 5454-5473 of 14059
-
Hva er matematikkvansker og hvordan kan skolen og PPT hjelpe elever som er i slike vansker?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Grunnleggende ferdigheter i matematikk er både nødvendig og hensiktsmessig kunnskap for å kunne klare seg i dagens samfunn. Når matematikk skal læres, så handler det om ferdigheter og forståelse som det forventes ... -
Hva er relasjonen mellom borderline personlighetsforstyrrelse, posttraumatisk stresslidelse og relasjonelle traumer : en litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2015)A long line of research has tried to find explanations for the often found, but poorly understood associations between borderline personality disorder and posttraumatic stress disorder, that usually emerge in the context ... -
Hva er religionspedagogikk? Internasjonale perspektiver på den norske konteksten
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The Norwegian discourse about definition and use of core concepts, pedagogy of religious education (RE) and religion didactics will be discussed in an international perspective. A comparison of RE in Belgium, France and ... -
Hva er seksuelt trakasserende for hvem? Effektene av individuelle og kontekstuelle faktorer på bedømmelsen av seksuell trakassering
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøkte hvordan individuelle og kontekstuelle faktorer påvirker folks bedømmelse av seksuell trakassering. Basert på tidligere forskning ble det utviklet fire tilsvarende scenarioer for kvinnelige og ... -
Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I dag forventes det at yrkesfaglæreren kan tilrettelegge og lede opplæring mot mange og ulike yrker og fagbrevområder som elevene utdanner seg til i en og samme klasse. Forskning og evaluering etter Kunnskapsløftet KL (06) ... -
Hva erfarer rådgivere som meningsfullt i hjelpearbeidet når rådsøkeren uttrykker eksistensielle utfordringer?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Målet for denne studien har vært å tilegne seg større innsikt i hva rådgivere og veiledere som arbeider med rådsøkere som uttrykker eksistensielle utfordringer erfarer som meningsfullt i hjelpearbeidet fra ... -
Hva får ansatte til å se sitt arbeidsmiljø som innovativt? En studie av sammenhengen mellom jobbressurser, jobbengasjement og innovativt klima i høyere utdanning
(Master thesis, 2020)I møte med økt konkurranse er innovasjon ansett som en viktig strategi for organisasjoners konkurransedyktighet. Høyrere utdanning står ovenfor nåværende og fremtidige utfordringer som krever nytenkning og endring i hvordan ... -
Hva forårsaker frafall i ungdomsidretten?
(Bachelor thesis, 2020)Oppgavens formål er å forklare hva som forårsaker frafall i ungdomsidretten gjennom et kvalitativt forskningsperspektiv. Gjennom 6 fokuserte dybdeintervju av tidligere idrettsutøvere som sluttet med idrett i alderen 15-20 ... -
Hva fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftkrigsskolen? - En casestudie om 5 kadetters subjektive oppfatninger rundt hva som bidrar til å fremme og hemme læring i praksisfellesskap
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative studien har jeg sett på hva som fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftforsvarets krigsskole (LKSK). Dette er en relevant problemstilling som kan bidra med å supplementere hvordan ... -
Hva fremmer og hva hemmer samhandling mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten innen psykisk helse?
(Master thesis, 2015)Denne studien baserer seg på en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført perioden 2012 til 2014, og som består av syv individuelle intervju og et fokusgruppeintervju. Informantene er fagpersoner innenfor den kommunale ... -
Hva gjør samisk opplæring samisk?
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for dette masterprosjektet har vært nysgjerrigheten rundt spørsmålet «hva gjør samisk opplæring samisk?». For å undersøke dette forskningsspørsmålet har jeg sammenlignet læreplanene LK20S og LK20 i fagene ... -
Hva har dere lyst til å jobbe med som voksen? - En kvalitativ studie om hva som påvirker yrkesvalget til unge gutter i byen og på bygda
(Master thesis, 2015)Vi lever i et utdanningssamfunn, hvor utdanning blir sett på som en investering både for den enkelte og samfunnet. Regjeringens hovedstrategi er at det norske velferdssamfunnet skal kunne utvikle seg ved hjelp av utdanning. ... -
Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tilligger deltakerne temaet og korset?
(Master thesis, 2016)Problemstilling: Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tillegger deltakerne temaet og kurset? Som problemstillingen ... -
Hva hemmer og hva styrker brukermedvirkning i psykisk helsevern for unge?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Denne bacheloroppgaven vil ta for seg temaet unge og deres brukermedvirkning innenfor psykisk helsevern. I 2019 kom Helse og Omsorgsdepartementet med en opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse som ... -
"Hva hjelper det hvis det er ingen som prater med deg?": Seks unge rusmisbrukeres opplevelse av hjelpeapparatet i Trondheim
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven tar for seg seks unge rusmisbrukeres opplevelse av hjelpeapparatet i Trondheim, og hva de ser av forbedringspotensiale. I dag fremstår rusfeltet som fragmentert. Behandlingstilbud styres på tvers av ... -
Hva kan man når man kan historie? - En studie av 16-åringers forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse om forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen blant elever på første trinn i den videregående skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse med åpne ... -
Hva kan predikere varians i angstsymptomer i største grad av negative automatiske tanker og metakognitive antagelser?
(Master thesis, 2016)Angst er noe som rammer mange. Kognitive og metakognitive teorier vektlegger ulike faktorer for utvikling og opprettholdelse av angstsymptomer. Hensikten med studien var derfor å undersøke om det er kognitive eller ...