Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 5214-5233 of 15052
-
Gaming Green: The Educational Potential of Eco – A Digital Simulated Ecosystem
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Research into the use of videogames in education is on the rise, and they are cementing their position as part of the modernized, digital classroom. Sustainability education has also become a subject of interest among ... -
Gaming i skolen - i harmoni eller disharmoni med læringsmiljøet?
(Bachelor thesis, 2019)Gaming i skolen - i harmoni eller disharmoni med læringsmiljøet?» tar utgangspunkt i temaet gaming og læringsmiljø for å se på hvorvidt en fritidsaktivitet kan påvirke læringsmiljøet på skolen. Oppgaven inngår i emnet ... -
Gaming motivation and well-being among Norwegian adult gamers: the role of gender and disability
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Introduction: Digital gaming is a popular and often social activity, also among adults. However, we need more knowledge of the social dynamics of gaming and its potential benefits for one's well-being. The current study ... -
Gamle tradisjoner møter nye tider : en studie av endringsprosesser i KFUK-KFUM
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan endringsprosesser fungerer i en frivillig, medlemsbasert organisasjon, og hvordan ansatte og frivillige opplever slike endringer. Det gjøres også noen refleksjoner rundt ... -
"Garden som læringsarena" - Ei undersøking av elevar sitt langtidsutbytte etter opplegg gjennom "Garden som pedagogisk ressurs"
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgåva tek for seg garden som læringsarena. Læringsarenaer utanfor klasserommet har fått auka merksemd, og ein ser at det ligg statlege føringar til grunnfor at naturen og nærmiljøet skal nyttast ... -
Gatebarnet som offer og helt: En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen har som utgangspunkt at metodiske og metodologiske valg aldri er nøytrale, men bygger på dominerende politiske agendaer og teoretisering av feltet. Gjennom å granske utviklingen av gatebarnfeltet de siste ... -
"Gated Communities" og selvsegregering - Hvordan vil det påvirke fremtiden for urban inkludering?
(Bachelor thesis, 2024) -
Gatekeeping in professional higher education in Norway: ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Despite legislative regulations, many students with disabilities face barriers to their participation in higher education. In professional education, the requirements for placement practice add to the barriers for both ... -
Gatekunst av Dolk og Pøbel som anslag i en kunstfaglig læringsprosess på mellomtrinnet i grunnskolen
(Master thesis, 2012)Denne studien søker kunnskap om betydning av et kunstfaglig anslag i undervisning, og motivasjonsfaktorer for kunstfaglig arbeid hos elevene. Gjennom deltakelse i en kunstfaglig læringsprosess ledes elevene mot en kunstfaglig ... -
Gatene i Trondheim Midtby i 2050
(Bachelor thesis, 2024)I de siste 25 årene har gatene i Trondheim midtby endret seg mot å prioritere kollektivtrafikk og gående over biler. Dette vil ikke endres i nærmeste framtid, men spørsmålet er da hvor langt går denne utviklingen, og hvordan ... -
Gauging the impact of gender grammaticization in different languages: Application of a linguistic-visual paradigm
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Employing a linguistic-visual paradigm, we investigated whether the grammaticization of 079 080 gender information impacts readers’ gender representations. French and German were taken as comparative languages, taking into ... -
«Går det egentlig an å bli usynlig av å bli skremt?»
(Master thesis, 2024)Vår masteroppgave undersøker hvordan elever på barnetrinnet snakker om en skjønnlitterær tekst av Tove Jansson. Studien baserer seg på en kvalitativ metode. Gjennom analyse av en lærerstyrt litterær samtale med en gruppe ... -
«Går det egentlig an å bli usynlig av å bli skremt?»
(Master thesis, 2024)Vår masteroppgave undersøker hvordan elever på barnetrinnet snakker om en skjønnlitterær tekst av Tove Jansson. Studien baserer seg på en kvalitativ metode. Gjennom analyse av en lærerstyrt litterær samtale med en gruppe ... -
Går psyken i sirkel? - Døgnvariasjoner i affekt og psykologiske behov
(Master thesis, 2019)Tidligere studier har gitt indikasjoner på at det finnes døgnvariasjoner i psykologiske komponenter som affekt, men det har vært få studier på hvorvidt det finnes døgnvariasjoner i de psykologiske behovene autonomi, ... -
Gårdsbesøk som tiltak for barn med spesielle behov
(Master thesis, 2014) -
Gårdsstørrelse og dyrevelferd: En komparativ analyse av dyrevelferden hos melkekyr i USA og Norge
(Bachelor thesis, 2019)Dyrevelferd er et stadig mer omdiskutert område av landbruk. Flere tidligere studier har undersøkt dyrevelferden hos melkekyr, men få har forsøkt å knytte det til størrelsen på gården. Denne oppgaven tar for seg USA og ... -
GDIS, a global dataset of geocoded disaster locations
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article presents a new open source extension to the Emergency Events Database (EM-DAT) that allows researchers, for the first time, to explore and make use of subnational, geocoded data on major disasters triggered ... -
GDPR - Har den gjort nok for å beskytte brukerdata?
(Bachelor thesis, 2019)I mai 2018 kom en ny forordning fra EU som skulle gi et bedre rammeverk for hvordan data – spesifikt data som kan brukes til å identifisere en person, skulle behandles. Denne forordningen gir mange nye ansvar til databehandler ...