Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 4530-4549 of 15252
-
Fathers and child welfare services in Norway: self-concept and fathering practice
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article is based on interviews with 15 men whose children have, or have had, involvement with Norwegian child welfare services (CWS). The aim is to contribute to an increased knowledge of their experience of fatherhood, ... -
Fathers' sense of entitlement to shared and ear-marked parental leave
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In most countries, parental leave systems consist of several parts with different lengths for fathers and/or mothers. This article compares fathers’ sense of entitlement to two parts of the Norwegian parental leave system ... -
Få de inn og få de med, det tror jeg er nøkkelen til alt
(Master thesis, 2022)Formål og problemstilling: I dagens skole har alle elever rett på en likeverdig opplæring hvor mangfold fremstår som en berikelse og ressurs. Likevel viser flere studier at lærere mangler kunnskap i å undervise mangfold. ... -
"Få frem x-ene på en måte, få frem svaret på x-ene": en studie av fire 7.trinnelevers arbeid med likninger, men fokus på strategier, likhetstegn og variabler
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven var å få et innblikk i hvordan noen elever i syvendeklasse jobber med likninger. Jeg ønsket å undersøke hvilke strategier elevene benytter seg av for å løse likningene, samt undersøke elevenes ... -
Få Sana på bana!
(Master thesis, 2021)Med sin store suksess har den norske internettserien SKAM engasjert både ungdommar og vaksne, nordmenn og andre nasjonalitetar og ikkje minst forskarar og lærarar. Denne masteroppgåva undersøkjer identitetsutviklinga til ... -
Få tegning tilbake i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien presenterer utvikling og testing av en didaktisk ressurs i naturfag, i form av en «tegne med»-video. Det overordnede målet for denne utviklingsrettede masteren var å bidra til å få tegning tilbake som en ... -
"Får velgerne informasjonen de trenger for å ta et informert valg?" - En kvantitativ innholdsanalyse av nettavisers valgkampdekning i 2017
(Master thesis, 2019)I denne studien har vi undersøkt i hvilken grad politisk relevante nettartikler i norske medier gjennom en valgkampperiode inneholder informasjon som er klassifisert som beslutningsrelevant i kontekst av å ta en informert ... -
FDI and Corruption - Does foreign direct investment cause corruption?
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom direkte utenlandsinvesteringer (FDI) og korrupsjon. Oppgaven innoverer ved å bruke et utvidet datasett, en ny korrupsjonsvariabel og en FDI stock variabel som uavhengig variabel ... -
FDI and Corruption: Does FDI Lead to More Political Corruption? An Emperical Ananlysis, 1970-2020
(Master thesis, 2023)Jeg undersøker effekten av FDI på korrupsjon. Tidligere forskning har funnet at det ikke er etablert noen konsensus om forholdet mellom FDI og korrupsjon. Av det jeg har opparbeidet meg av kunnskap på området, benytter ... -
FDI and institutions: Do multinational companies have positive effects on institutions in the host country? A time series, cross-country analysis in the period 1990-2015
(Master thesis, 2018)Utenlandske direkteinvesteringer (FDI) har økt radikalt de siste tiårene samtidig som globalisering har gjort store endringer over hele verden. Litteraturen på feltet har vært mer interessert i hvordan land tiltrekker seg ... -
Fear-Avoidance Behandling for Kronisk Korsryggsmerte: Effekten av Forventning og Tiltro til Behandling
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Kronisk smerte er en utbredt og kostbar tilstand både for individet og samfunnet, og behandling basert på Fear-Avoidance modellen (FA) er funnet å være effektiv for behandling for kroniske smerter i korsrygg. ... -
Features of Grammatical Writing Competence among Early Writers in a Norwegian School Context
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, we investigate how grammatical competence is manifested in young students’ written texts and how this contributes to the students’ overall writing competence. We pose the following two research questions: ... -
Federal Powers Sharing and the Regional Elite in the Russian Federation. Who Governs the Murmansk Region?
(Doctoral theses at NTNU;2018:366, Doctoral thesis, 2018)Summary: Who is Russia’s political elite and what characterises the landscape they operate in? Is it Russia’s new-rich businessmen, the oligarchs, who fuse economic and political power—whilst enjoying impunity thanks ... -
Fedre mellom to omsorgsregimer: En kvalitativ studie av innvandrede fedres møte med det nordiske omsorgsregimet
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie som utforsker hvordan innvandrede fedre fra familistiske omsorgsregimer forstår den norske fedrekvoten, og hvordan de praktiserer den. Studiet utforsker og fedrenes utfordring ... -
Fedre, fedrekvote og foreldrepermisjon - mellom forståelse og praksis: En kvalitativ studie av heltidsarbeidende småbarnsfedre
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie som beskriver hvordan fedre forstår fedrekvoten og foreldrepermisjonen, og hvilke farskapspraksiser de utfører i permisjonstiden sin. Studien er en kvalitativ analyse basert ... -
Fedrekvote- og farspraksiser blant bønder: En kvalitativ studie av bønders erfaringer og tilpasninger i foreldrepermisjon og famileliv.
(Master thesis, 2019)Gjennom sju kvalitative dybdeintervju med aktive bønder som har vært i foreldrepermisjon, undersøker jeg i denne studien hvordan bondeyrkets karakter påvirker fedrekvotepraksis og farspraksis. Bondeyrket er preget av lange, ... -
Feedback as a means for leader development
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke deltakernes opplevelse av å få tilbakemeldinger gjennom bruk av tilbakemeldingsverktøyet The Leadership Circle Profile (TLCP). Oppgaven undersøker hvilke antakelser deltakerne ... -
Feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language
(Doctoral theses at NTNU;2020:265, Doctoral thesis, 2020)The objective of the thesis is to examine conditions that facilitate feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language (EFL). The thesis comprises three articles and a meta-text. The research ... -
Feedback practice in lower secondary school: Exploring development of perceptions of feedback practice among students and teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article reports on a qualitative study investigating how perceptions of feedback and feedback practice developed over the course of a seven-month development project with students and teachers in ten lower secondary ...