Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 2524-2543 of 15262
-
"Det er systemet som gjør at barn håndterer systemet slikt som de gjør" : en kvalitativ studie av faktorer som virker inn på den spesialpedagogiske hjelpen til barn med særskilte behov, sett i lys av systemperspektivet
(Master thesis, 2016)Tema for oppgaven er systemperspektivet og gjennom oppgaven ønsket jeg å få innsikt i spesialpedagogers arbeid med systemperspektivet i den spesialpedagogiske hjelpen. Jeg har valgt barnehage som forskningsfelt, ut i fra ... -
Det er trygt her - En kvalitativ studie av hvordan unge kvinnelige tilflyttere opplever Ulstein kommune sin attraktivitet
(Master thesis, 2023)Ulstein kommune står overfor et kvinneunderskudd. Dette er et utbredt problem i Distrikts-Norge, og har flere negative konsekvenser knyttet til fremtidig svak befolkningsvekst, sosialt samhold, «image», arbeidsmarked og ... -
«Det er vanskeligere å treffe den nerven hos elevene nå»
(Master thesis, 2024)En betydelig del av verdens velferd er konsentrert i det globale Nord, mens flertallet av verdens befolkning bor i det globale Sør. Den globale ulikheten blir bare større og samtidig så blir den forsterket av klimaendringene ... -
Det er vanskeligere for kvinner å hevde seg som topptrenere
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan kvinnelige topptrenere opplever å være kvinne i et mannsdominert miljø, og hvilke utfordringer de møter i en slik rolle. Jeg har også undersøkt likestillingsarbeidet ... -
“Det er veldig fint å bo på en lokal plass med mye fellesskap: der voksne er venner og barn er venner”. En kvalitativ studie om betydningen av barns oppveksted for deres tanker om framtiden
(Master thesis, 2023)Stedet vi kommer fra er med på å forme oss og legger grunnlag for hvilke valg vi tar senere i livet. Vi vet at den urbane livsstilen står sterkt i samfunnet og det er i dag mange unge som tar valget med å flytte ut fra ... -
"Det er veldig krevende å stå i disse situasjonene"
(Master thesis, 2020)Vold i skolen ses på som en av de mest komplekse og utfordrende problemene vi har i utdanningssystemet. Tidligere kvantitativ forskning indikerer at vold stadig er et økende problem i norsk skolehverdag. Selv om dette har ... -
«Det er veldig sånn at det er et valg for livet»
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har ... -
«Det er verbet som bestemmer, er det ikke?»: Ein kvalitativ analyse av tre utforskande samtalar om valens mellom elevar på 10. trinn
(Master thesis, 2023)Hovudformålet med denne oppgåva er å undersøka kva grammatisk forståing elevar på 10. trinn gir uttrykk for i utforskande samtalar om valens. I oppgåva analyserer eg tre samtalar med til saman ni elevar. I samtalane vurderer ... -
«Det er vi som eier fotballen» - En kvalitativ studie av norske fotballsupporteres holdninger til ulike eierskapsmodeller i norsk fotball
(Master thesis, 2022)Utviklingstrekkene ved den moderne fotballen har ifølge Hjelseth (2012) gjort at standardfortellingen om at fotballens status som «the peoples game» hører fortiden til. Fotballen blir gjort om til en gjenstand og setter ... -
«Det er viktig at de føler mestring, og at det ikke blir ekkelt!»
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne masteroppgaven er hvordan lærere jobber for å inkludere elever med innadvendt atferd. Jeg ville også finne ut hvilke refleksjoner lærerne hadde om hvordan de skulle ønske de kunne jobbet med inkludering. ... -
«Det er viktig at der er rom for alle kjensler i barnehagen»
(Master thesis, 2020)Denne studien tek sikte på å få kunnskap om korleis det blir arbeida med tematikken kjensler i barnehagen. Formålet med studien var å få ei djupare innsikt i tre ulike barnehagelærarar sine tankar og erfaringar knytt til ... -
''Det er viktig at eleven føler seg sett, høyrt og forstått'' - Ein kvalitativ studie om skulerådgjevarar sine erfaringar med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen
(Master thesis, 2018)I denne studien har eg undersøkt korleis skulerådgjevarar beskriv sitt arbeid med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen. Skulekvardagen er hektisk, og det kan vere ei utfordring å få nok tid til å skape ... -
«Det er viktig å anerkjenne at rasisme er et problem»
(Master thesis, 2021)En viktig del av samfunnsfaget er å utvikle elever til å bli selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. I dette arbeidet er blant annet innføring i komplekse begreper og tilhørende strukturer sentralt. Gjennom økt ... -
Det etniske nettverkets betydning for innvandrerens selvfølelse og tilhørighet i det nye samfunnet.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Grunnlaget for sosialt arbeid er at personen selv har kunnskap og kompetanse til å sette sin egen situasjon i en meningsfull kollektiv sammenheng. Gjennom sosial deltakelse skapes det muligheter for å danne sosiale ... -
''Det finnes ikke et fasitsvar'' - Tematisk analyse av erfaringer ved samtidig rus- og traumeproblematikk blant helsepersonell i Tverrfaglig Spesialisert Rusbehandling
(Master thesis, 2017)Beskrivelse. Denne kvalitative studien utforsker praksis ved samtidig rus- og traumeproblematikk i Tverrfaglig Spesialisert Behandling ved tre rusinstitusjoner i Norge. Studien gir innsikt i den erfaringsbaserte kunnskapen ... -
"Det finnes ikke noen rollebeskrivelse til spesialpedagoger". En kvalitativ studie om tre spesialpedagogers rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Temaet for studien er spesialpedagogens rolle i skolen. Studiens problemstilling er som følger: Hvordan beskriver og realiserer tre spesialpedagoger sin rolle? Og hvordan harmonerer dette med nasjonale føringer? Proble ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig
(Master thesis, 2022)Den norske skolen består av et stort elevmangfold, der alle barn har ulike evner og forutsetninger for faglig og sosial læring og utvikling. Blant disse barna finner man de utrygge barna, som kan defineres som barn som ... -
"Det finnes ingen typisk nettovergriper": En kvalitativ analyse av hvordan en nettovergriper oppfattes av de som jobber direkte og indirekte med nettovergrep mot barn
(Bachelor thesis, 2023)Oppgavens tema er å undersøke hvordan de som jobber med nettovergrep mot barn oppfatter en typisk nettovergriper. Problemstillingen er: «Hvordan oppfattes en nettovergriper av de som jobber direkte og indirekte med ...