Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13544-13563 of 14277
-
Veien til Skolesuksess.Fullføring av videregående utdanning i Norge og Nederland En analyse av foreldres utdannings- og etniske bakgrunns påvirkning i nasjonal utdanningskontekst
(Bachelor thesis, 2023)I denne studien har registerdata fra de nasjonale statistikkbyråene i Norge og Nederland blitt analysert for å utforske hvordan foreldres utdanning og etniske bakgrunn, i tillegg til spesifikke kontekster i de nasjonale ... -
Veien til suksess: Undersøkelse av sammenhengen mellom grit og flyt
(Bachelor thesis, 2023)Grit og flyt kan være sentrale motivasjonsfaktorer. Grit er standhaftighet og vedvarende interesse over lengre tid. Flyt er en altoppslukende tilstand, hvor man glemmer av tid og sted. Denne studien undersøker sammenhengen ... -
Veien til suksessfull måloppnåelse
(Master thesis, 2021)Å oppnå utfordrende mål og suksess krever betydelig innsats og hardt arbeid over lang tid. Denne kvalitative studien sitt overordnende formål er å utforske hvordan fremgangsrike individer oppfyller langsiktige målsettinger. ... -
Veien Tilbake: En kvalitativ evaluering av Wayback Trondheim
(Master thesis, 2013) -
Veien videre: studenters vektlegging av ulike faktorer ved fremtidig jobb og arbeidsgiver
(Master thesis, 2011)Det overordnede formålet med denne studien er å få innsikt i hvilke faktorer studenter vektlegger ved sin fremtidige arbeidsgiver, samt hvilke informasjonskanaler studentene foretrekker når det gjelder å tilegne seg ... -
Veileder: Et kjærlig og trofast reisefølge? Om parallellveiledning av bachelorstudenter i praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Utgangspunkt for denne artikkelen er et fagutviklingsprosjekt med parallellveiledning for sosionomstudenter i 3. klasse på bachelorutdanningen ved daværende Høgskolen i Sør-Trøndelag (nåværende NTNU). Parallellveiledning ... -
Veiledet lesing på 1.trinn - En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med Veiledet lesing på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om Veiledet lesing, som er en systematisk lesemetode som ofte organiseres i stasjonsundervisning. Problemstillingen som jeg har undersøkt er følgende: Hvordan erfarer og opplever tre lærere å bruke ... -
Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet
(Bachelor thesis, 2020)«Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet» går gjennom veiledet lesing som metode og ser på ulike komponenter metoden har. Oppgaven omhandler problemstillingen «Hvilke opplevelser og erfaringer har en gruppe elever ... -
Veileding som læringsressurs i fagopplæringen
(Master thesis, 2011) -
Veiledning - et møte: En kvalitativ studie av hvordan brukere opplever veiledningssamtalen i dialogmøte 2 i NAV
(Master thesis, 2013)The topic of this study is the dialogue meeting 2 in Nav.The dialogue meeting is conevened by Nav after 4-6 months of sickness absence. The dialogue meeting is a mutual arena for clients (employee and employer) and Nav. ... -
Veiledning av elevers arbeid med undersøkende og utforskende oppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan tre lærere veileder elever når de arbeider med undersøkende og utforskende oppgaver i matematikk. Datamaterialet i denne studien er hentet fra to barneskoler i Norge. Min ... -
"Veiledning blir til mens du går"
(Master thesis, 2011)Da jeg som veiledningsstudent hadde min veiledningspraksis ute, mens vi gikk i naturen, på beina, med ski eller truger, var jeg svært usikker på om jeg holdt meg innenfor en profesjonell ramme. Beskrivelsene veisøker hadde ... -
Veiledning i litterære samtaler: en studie av litterære gruppesamtaler med og uten veiledning
(Master thesis, 2017)Jeg har både gjennom egen erfaring som elev og student, og som lærer, merket meg verdien av å drøfte faglige emner med andre medarbeidere. Det er interessant å få et innblikk i hva andre tenker om et emne eller en tekst ... -
Veiledning i parpraksis. En kvalitativ intervjustudie av praksislæreres forståelse av praksislærerrollen.
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker hvordan praksislærere forstår veiledning innenfor den femårige lektorutdanningen 8-13 når lærerstudentenes praksisstudier er organisert i parpraksis. Da det finnes lite norsk forskning på veiledning ... -
Veiledning i praksis, studentenes perspektiv
(Master thesis, 2017)Denne studien er en "mixed methods" studie med kvalitativt fokus. Studien har et fenomenologisk perspektiv av lærerstudenters opplevelser av veiledningen de mottar i sine praksisperioder. Forskningsdeltakerne svarte etter ... -
Veiledning som arbeidsmetode i en flerkulturell barnehage
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan en gruppe pedagogiske ledere arbeider med pedagogisk veiledning i forbindelse med inkluderingsprosesser i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilken måte kan pedagogisk ... -
Veiledning som helsefremmende bidrag: På hvilken måte kan veiledning bidra til opplevelse av sammenheng i arbeidet som miljøpersonell i psykisk helsevern, sett i lys av Aaron Antonovskys begrep Sense of coherense?
(Master thesis, 2011)Å arbeide som miljøarbeider i psykisk helsevern er krevende, og kan føre til utmattelse, utbrenthet og sykemeldinger. Dette forskningsarbeidet har som tema hvordan veiledning kan være helsefremmende for de som deltar. Med ... -
Veisøkernes opplevelser av relasjonen med veiledere
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne studien har jeg undersøkt på veisøkernes opplevelser av relasjonen med sin veileder på skolen. Relasjonen er en viktig del av veiledningssamtalen, og jeg ønsket å undersøke hvordan den påvirker veisøkerne. ... -
Veisøkers opplevelse av karriereveiledningsrelasjonen : en Q-metodologisk studie om hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever karriereveiledningsrelasjonen og dens betydning for egen karriereutvikling
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å bidra til økt bevissthet og forståelse for hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever relasjonen til karriereveilederen, samt relasjonens betydning for egen karriereutvikling. Dette ...