Blar i Institutt for språk og litteratur på emneord "VDP::Humanities: 000"
Viser treff 1-20 av 45
-
A new framework in adaptation studies : adapting adaptation theories : cultural economy theory, meme theory, and the blind side
(Master thesis, 2015)The aim of this thesis is to investigate the applicability of cultural economy theory and meme theory in adaptation studies. These theories have experienced increasing attention lately; however, so far no one has attempted ... -
A study of attitudes towards English-medium instruction in higher education among students at the Faculty of Medicine at NTNU
(Master thesis, 2014)Today a growing number of university courses are taught through English and recently a report, written by a group of Scandinavian researchers, revealed that Nordic students and teachers are frustrated about this increasing ... -
”Att ställa sig på sina ben och gå”
(Master thesis, 2016) -
Avantgarde og transtekstualitet i Karin Moes tidlige forfatterskap. Kjønnskrift (1980), KYKA / 1984 (1984) og MORDATTER (1985)
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:368, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag I avhandlingen undersøker jeg hvordan Karin Moe forholder seg til litterær tradisjon, litteraturteori og filosofi, og til kulturelle og samfunnsmessige forhold. Sentralt i studien står analyser av ... -
Dans quel cas utilise-t-on le futur simple et le futur périphrastique?
(Master thesis, 2016) -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Flerspråklige foreldres erfaringer
(Master thesis, 2018)«Jeg skjønte det ikke er riktig når barnehagen sa at noen barn begynner å snakke når de er fem år!» Utsagnet er hentet fra en mor som deltok i denne studien som omhandler foreldres opplevelse av språkvansker hos barnet. ... -
Digitale læremidler som aktør og samtalepartner
(Master thesis, 2014)Målet med denne studien er å få kunnskap om noen elevers og læreres bruk av læremidler på nettportalenerher.no. Dette er digitale læremidler som er utviklet i tråd med kompetansemål i LK 06. Læremidlene er språklig ... -
"Dæ æ mange ungdomma som tållå klår oppdaleng ja, minj dæ æ mange som itj gjærre dæ au" - En sosiolingvistisk studie av samspillet mellom det tradisjonelle og det moderne i oppdalsmålet
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven er en sosiolingvistisk studie av oppdalsmålet. Med utgangspunkt i motsetningsparet tradisjon og det moderne har jeg sett på to familier som representerer ytterpunkter på det lingvistiske markedet i Oppdal. ... -
English vocabulary acquisition from the classroom and extramural English : a study of learners in Ghanaian public and private primary schools
(Master thesis, 2016)Using PPVT-4 (Dunn & Dunn, 2007, this study assesses and compares the receptive English vocabulary performance of 80 Ghanaian 5th-grade (primary 5) English language learners (10 to 13 years old), and explain such performance ... -
Er kortsvar ellipser? - En generativ analyse av kortsvar i norsk
(Master thesis, 2015)Jeg har i denne oppgaven sett nærmere på såkalte kortsvar, som i 1B under. Kortsvarene er direkte svar på spørsmål, der man typisk kun hører eller ser en leksikalsk frase (AP, PP, DP osv.), men der meningsinnholdet går ut ... -
Erinnerung in deutschen Schriftmedien : Erinnerung an Flucht und Vertreibung in der Nachrichtenmagazin der Spiegel zwischen 2002 und 2011
(Master thesis, 2016)I de siste krigsmånedene av andre verdenskrig og frem til 1946 flyktet 14 millioner tyskere, hvorav to millioner mistet livet. Mens krigen enda pågikk flyktet de fra den Røde Armé som rykket mot Berlin, og som drepte og ... -
"Forklar arbeidsoppgavene til maskinførerne" - En analyse av norskfaglige skriveoppgaver i yrkesfaglige utdanningsprogram
(Master thesis, 2015)Denne masteravhandlinga undersøker hvilken skrivekompetanse som blir etterspurt ved eksamen i norsk for yrkesfaglige utdanningsprogram. Mer spesifikt er avhandlingas problemstilling: Hvilken skrivekompetanse etterspør et ... -
"Her må noen ha blitt drept." - En studie av bruk av modalitet i elevtekster på 4. og 7. trinn
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven studerer jeg hvordan elever med norsk som morsmål bruker modalitet, med spesielt fokus på ikke - rotmodalitet. Flere tidligere studier har vist at ikke - rotmodalitet, det vil si modalitet som ... -
Im Dienst der Erinnerung : eine Untersuchung zweier Museumsorganisationen
(Master thesis, 2016)En undersøkelse av Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms og Stiftung Flucht, Vertreibung, Versöhnung sett i lys av norsk og tysk erindringskultur. -
In the beginning was the Word. A comparison of two recent Bible translations into English and Norwegian and their reception
(Master thesis, 2015)This master’s thesis analyses and compares the two Bible translations New International Version 2011 (NIV 2011) and Bibel 2011, and their audience reception, with the aim of discovering what the differences are between the ... -
"Jai er en ærlich Jude". Språklig stilisering av "jødiskhet" i norsk offentlighet frem til 1940
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article examines the history, form, and function of the linguistic stylization characteristic of what Bauman (1998) has called "the abstract Jew" in Norwegian literature and press until 1940. A particular speech style ... -
"Je suis sur Paris cette semaine" : une analyse de l'emploi de la préposition sur devant les noms de ville
(Master thesis, 2015)In this master’s thesis we try to define the semantics of one of the new extensions of the French spatial preposition sur. Recently this preposition has shown a growing tendency to replace à in certain settings, one of ... -
L2 speakers’ argument structure sensitivity inferring from the participant’s eye gazes : an eye-tracking experimental study with adult Norwegian learners of English
(Master thesis, 2016)Eye tracking lets us record eye gazes and the eye-movements of the participants as they are monitored and listen at spoken sentences for words that match pictures on a visual display. Typically, fixation patterns are closely ... -
Litteraturlaboratoriet i praksis : en undersøkelse av hvordan man kan legge til rette for en litteraturdidaktisk praksis i norskfaget som fremmer skjønnlitterær kompetanse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan legge til rette for en litteraturdidaktisk praksis i norskklasserommet som fremmer skjønnlitterær kompetanse som en literacy-kompetanse. Dette undersøkes ved å utforske et ...