"Her må noen ha blitt drept." - En studie av bruk av modalitet i elevtekster på 4. og 7. trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/297773Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven studerer jeg hvordan elever med norsk som morsmål bruker modalitet, med
spesielt fokus på ikke
-
rotmodalitet. Flere tidligere studier har vist at ikke
-
rotmodalitet, det
vil si modalitet som uttrykker en ekstern talers vurdering
av sannhetsinnholdet, ser ut til å
utvikles se
nere hos barn enn rotmodalitet
–
i mange tilfeller så sent som 12 år. Dette ønsker
jeg å belyse i min oppgave, og jeg tar for meg et datamateriale bestående av 40 tekster,
skrevet av elever på 4. og 7. trinn.
Materialet er samlet inn gjennom Normprosjektet, et prosjekt i regi av det nasjonale
Skrivesenteret. Målet med Normprosjektet er å utarbeide standarder for skrivekompetanse og
vurdering av denne hos elever på mellom
-
og ungdomstrinnet. Jeg har fått tilgang
til dette
elevtekstmaterialet gjennom min biveileder Hildegunn Otnes på program for Lærerutdanning.
Jeg har studert både modalverb og modale adverbialer, og brukt flere teoretikere som
grunnlag for analysen min. De lingvistene
som er mest brukt er Kristi
n Eide (2006) og
Michael Halliday (2004). Jeg presenterer disse i kapittel 2, og argumenterer for en teoretisk
sammenheng mellom dem, som jeg baserer mine analyser på. Jeg belyser også
tidligere
studier
av barns modalitet, sammen med Anna Papafragou (1998)
og hennes teori om at
tilegnelsen av ikke
-
rotmodalitet
og
Theory of Mind
henger sammen. Dette er en prediksjon
jeg tar med videre i analysen min. Kapittel 2 inneholder også en del om skriveteori, da hva
slags tekst eleven skriver, dikterer hvordan modali
tet blir brukt.
I kapittel 3 presenterer jeg metoden jeg har brukt, som er en kvalitativ metode med
kvantitative innslag. Jeg drøfter hvilke fordeler denne tilnærmingen har, samt hvilke
begrensninger man kan møte i arbeidet med skriftspråkskorpus. Jeg pre
senterer også
Normprosjektet og datamaterialet i dette kapitlet.
Kapittel 4 er resultatene av analysearbeidet. Her presenterer jeg den prosentvise
forekomsten av modaluttrykk i tekstene, for deretter å gå dypere inn i enkeltforekomster og
argumentere for
mine analyser. Jeg avslutter dette kapitlet med å peke på noen tendenser i
materialet.
Resultatene drøftes i kapittel 5 og knyttes opp mot teoriene jeg la som grunnlag i
kapittel 2. Her belyser jeg spesielt hvordan mine resultater kan knyttes opp mot Theo
ry of
Mind og hvordan dette kommer til syne i tekstene, før jeg oppsummerer og konkluderer i
kapittel 6