Blar i Institutt for språk og litteratur på emneord "Logopedi"
Viser treff 1-15 av 15
-
Den gode hjelper - Innramming og instruksjoner i samtaler mellom logopeder og personer med afasi
(Master thesis, 2018)I samtaler mellom logopeder og personer med afasi (elever) kan delaktigheten i interaksjonen være asymmetrisk i relativt stor grad. Dette masterprosjektet har som formål å finne ut hvordan logopeden bruker innramming og ... -
Developmental Language Disorder - Eit foreldreperspektiv - Foreldremedverknad i møte med hjelpeapparatet
(Master thesis, 2018)Alle logopedar som jobbar med born må også samarbeida med borna sine foreldre. I eit slikt samarbeid har foreldra ei lovfesta rett til medverknad, altså til å ha kjensla av å vera nyttig i barnet si behandling, og å ha ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Behov for kunnskap
(Master thesis, 2018)«Hun er jo en sånn gråsoneelev, så det er jo ikke så lett å oppdage. Barn utvikler seg jo så forskjellig» Tematikken i denne masteroppgaven omhandler foreldrenes bekymring for barnet som strever med språkvansker, for ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Flerspråklige foreldres erfaringer
(Master thesis, 2018)«Jeg skjønte det ikke er riktig når barnehagen sa at noen barn begynner å snakke når de er fem år!» Utsagnet er hentet fra en mor som deltok i denne studien som omhandler foreldres opplevelse av språkvansker hos barnet. ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Strategier for mestring på mikro- og mesonivå
(Master thesis, 2018)Tidlig innsats for barn med språkvansker er viktig for at de skal få økt sine språkferdigheter og sin språkforståelse. Dette kan i et lengre perspektiv forhindre at de senere i livet, som ungdommer og voksne, får akademiske ... -
En kvantitativ studie av opplevelsen av logopedisk hjelp for voksne med taleflytvansker - Hvordan opplever personer med taleflytvansker logopedisk hjelp?
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler personer med taleflytvansker og deres opplevelser med logopedisk hjelp. Jeg har anvendt følgende problemstilling: Hvordan opplever personer med taleflytvansker logopedisk hjelp? Formålet med ... -
Hva vet vi virker? En studie om barn med Developmental Language Disorder
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler evidensbasert intervensjon til barn med ”Developmental Language Disorder” (DLD). Senere forskning viser en sammenheng mellom tidlig språkutvikling og senere livssituasjon, hvor dårlige språkferdigheter ... -
Livskvalitet for afasirammede - Hvordan beskriver afasirammede livskvalitet, og hvordan kan logopeden bidra til å øke den?
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å få frem afasirammedes beskrivelser og forståelse av livskvalitet. Studiens formål er i tillegg å få frem hva de tenker logopeden kan bidra med for å hjelpe dem til best mulig livskvalitet. ... -
Logopedisk behandling, pasientmotivasjon og livskvalitet - En studie av tre afatikeres opplevelse av/erfaring med å mestre hverdagen med afasi
(Master thesis, 2018)Når mennesker rammes av afasi skjer det brått og uventet, ofte helt uten forvarsel. Afasi er en ervervet språkvanske etter hjerneslag, og den gir ofte store begrensninger i forhold til det å kunne kommunisere med andre ... -
Med stemmen som arbeidsredskap – lærere i grunnskolen
(Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål Læreryrket er et stemmekrevende yrke. Stemmen er et viktig redskap for at lærerne skal kunne utføre yrket sitt. I oppgaven vil jeg kartlegge hvilke stemmevansker lærerne opplever å ha, og hvilke faktorer ... -
Om å ta pusten på alvor - En kvalitativ studie om praktisk arbeid med pust og støtte
(Master thesis, 2018)The purpose of this master thesis is to study whether Cathrine Sadolin`s comprehension and approach of how to work with ‘breath support’ when singing provides relevance to the work with breath support in voice treatment ... -
Parkinson sjukdom og tale- og stemmerelatert livskvalitet - Ein litteraturstudie med vekt på subjektive opplevingar
(Master thesis, 2018)Problemstilling: Overordna tema for prosjektet er Parkinson sjukdom (PS) og tale- og stemmerelatert livskvalitet. Problemstillinga er som følgjer: Korleis opplever personar med Parkinson sjukdom tale- og stemmerelatert ... -
Phonological Development in Norwegian-Speaking Children Aged 2;6-2;11
(Master thesis, 2018)The knowledge of typical phonological development is of clinical significance for the identification of children with speech sound disorders (SSD). Data available from other languages, even of the same language family, ... -
Stemmetretthet blant lærere
(Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål Læreryrket blir betraktet som et stemmekrevende yrke. Med dette menes at lærere utsettes for høye krav til daglig bruk av stemmen. På grunn av disse høye kravene til utholdenhet og kraftig stemmebruk ... -
Viktige faktorer og prioriteringer i en god afasipraksis
(Master thesis, 2018)Afasi er en ervervet språkvanske som forårsakes av en lesjon i språksentrene i hjernen, vanligvis på grunn av slag. De afatiske utfallene kan være av både lett og tung grad, og de som blir rammet av afasi vil ha behov for ...