Stemmetretthet blant lærere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571635Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og formål
Læreryrket blir betraktet som et stemmekrevende yrke. Med dette menes at lærere utsettes for høye krav til daglig bruk av stemmen. På grunn av disse høye kravene til utholdenhet og kraftig stemmebruk er lærere som yrkesgruppe mer utsatt for å utvikle stemmevansker. Tidligere praksis har vært at lærere vanligvis har hatt lite eller ingen opplæring i stemmebruk, selv om stemmen er deres viktigste arbeidsredskap. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge utbredelsen av symptomer på stemmetretthet hos lærere på barne- og ungdomstrinnet og hvilke faktorer i skolen som kan være med å påvirke økt risiko for å utvikle stemmetretthet. Stemmetretthet regnes som en funksjonell stemmevanske, der viktige faktorer er stor stemmebelastning og uhensiktsmessig stemmebruk.
Problemstilling
Hvor utbredt er symptomer på stemmetretthet hos lærere og hvilke mulige faktorer kan relateres til dette?
Metode
Innsamling av data er gjort via spørreskjema. Skjema ble delt ut på en ungdomsskole og tre barneskoler i en kommune i Midt- Norge. Til sammen ble 88 spørreskjema delt ut og av disse ble 73 besvart. Dette tilsvarer en svarprosent på 83%.
Dataanalyse
Datamaterialet er statistisk bearbeidet med SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) som analyseredskap. Dette er et dataprogram for statistisk analyse av kvantitative data. Resultatene fremstilles deskriptivt og grafisk i form av frekvenstabeller, krysstabeller og figurer.
Resultater
Undersøkelsen viser at 37% av lærerne oppgir at de ofte har symptomer på stemmetretthet. De oftest rapporterte symptomene er tørr hals, tretthet i stemmen og heshet. Et flertall av respondentene rapporterer at de kun sjelden eller av og til har symptomer på stemmetretthet. Respondentene rapporterer at det å heve stemmen for å få oppmerksomhet, støy fra elevene og store elevgrupper er negative faktorer som kan relateres til stemme og stemmebruk, sammen med dårlig akustikk, dårlig luft og tørr luft.