Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 932-951 av 2417
-
Hva kjennetegner kommunikasjonen til personer med autismespekterdiagnose (ASD)? En analyse av personer med ASD sine fortellinger om, og beherskelse av, pragmatiske fenomener i tre intervjuer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å spre erfaringer og opplevelser som personer med autismespekterdiagnose (ASD) har knyttet til kommunikasjon. Prosjektet baserer seg på en samtaleanalyse av tre intervjuer. Hvert intervju ... -
Hva slags semantisk rolle spiller den beskrivende delen av en nominalfrase?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I samsvar med den språkfilosofiske teorien om direkte referanse (Kaplan) antas det at deskriptive elementer i refererende termer ikke bidrar med sannhetsbetingelser til den uttrykte proposisjonen. Slike beskrivelser har ... -
Hva vet vi virker? En studie om barn med Developmental Language Disorder
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler evidensbasert intervensjon til barn med ”Developmental Language Disorder” (DLD). Senere forskning viser en sammenheng mellom tidlig språkutvikling og senere livssituasjon, hvor dårlige språkferdigheter ... -
Hvem er Elling? : en karakteranalyse av Elling i Utsikt til paradiset
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven presenterer jeg ulike analyseredskaper som kan bidra til å fremme karaktereffekten hos Elling. Jeg fokuserer på å finne ut hvordan man kan få fram egenskaper hos fiktive karakterer i litteraturen. ... -
Hvem er jeg og hvem ønsker jeg å være?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hvilke betydningshull bruker leger når de stiller spørsmål til pasienter?
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg ønsker å belyse gjennom denne oppgaven ligger innenfor fagfeltet pragmatikk. Pragmatikk er et fagfelt som forsøker å se nærmere på det som blir kommunisert i en bestemt situasjon (Borthen, 2021, s. 1). Kognitiv ... -
Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt Norge?
(Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt-Norge? Bakgrunn: Forskning har ... -
Hvilken betydning har skolen hatt for det samiske språket i Norge?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg hvilken betydning skolen har hatt for det samiske språket i Norge. Oppgaven går inn på hva som skjedde under assimileringen og fornorskningen av samene, og hvilke tiltak som ble iverksatt ... -
Hvilken påvirkning offentlig diskurs har i forhold til hvordan døve og hørselshemmede inkluderes i den norske skolen. En litteraturgjennomgang.
(Bachelor thesis, 2023)Døve og hørselshemmede barn og unge som har norsk tegnspråk som førstespråk, har rett på opplæring i og på norsk tegnspråk i sin nærskole etter opplæringslovens § 2-6 (Opplæringslova, 1998, § 2-6). Videre er det i ... -
Hvilket potensial har lektorstudiet i nordisk til å utvikle fremtidige norsklærere sin digitale dannelse?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Samfunnet er gjennom en kontinuerlig endring på grunn av teknologisk og digital utvikling. I denne oppgaven er et av momentene å finne ut hva disse endringene gjør med skolen, og da særlig skolefaget norsk og ... -
Hvis og om - hipp som happ?
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan ordene 'hvis' og 'om' brukes og tilegnes av personer med norsk som andrespråk. Bakgrunnen for oppgaven er observasjonen at flere andrespråksinnlærere av norsk bruker 'hvis' til å ... -
"Hvis æ la om til narvikdialækt så ble æ ærta i Kjøpsvik for at æ sa hjæm". En sosiolingvistisk variasjonsstudie av unge kjøpsvikinger i Narvik
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke språklige forhold blant ungdom fra Kjøpsvik som har flyttet til Narvik. Med språklige forhold mener jeg de faktiske språklige realiseringene, samt holdninger til egen dialekt ... -
«Hvis æ skriv bokmål te nån av trondheimsvennan mine så får æ kjeft for at æ har blitt så fin» - En sosiolingvistisk studie av språkbruk på Messenger
(Master thesis, 2018)Denne sosiolingvistiske studien undersøker språklig praksis blant fire unge trondheimere på den sosiale kommunikasjonsarenaen Messenger. Å bruke språk på sosiale medier har i de siste årene blitt en viktig del av unge ... -
Hvooorfor SNAKKER vi forskjellig når vi skriver?
(Master thesis, 2020)Hvordan kan stilvariasjon i tekstmeldinger forståes som sosiolingvistisk fenomen? Det er tema i denne masteroppgava. Formålet med prosjektet har vært å undersøke og utforske tekstmeldinger som et sosiolingvistisk fenomen. ... -
Hvooorfor SNAKKER vi forskjellig når vi skriver?? - En sosiolingvistisk studie av stilvariasjon i tekstmeldinger
(Master thesis, 2020)Sammendrag Hvordan kan stilvariasjon i tekstmeldinger forståes som sosiolingvistisk fenomen? Det er tema i denne masteroppgava. Formålet med prosjektet har vært å undersøke og utforske tekstmeldinger som et sosiolingvistisk ... -
"Hvor kommer du egentlig fra?" - Språklig integrering av voksne innvandrere
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom økt globalisering og mobilitet flytter mennesker på seg mye mer enn før, og tanken om et enhetlig og homogent språk vanskeliggjøres. Når antallet andrespråksbrukere stiger vil også språkbrukere i samfunnet som bærer ... -
Hvor mange genus er det i Tromsødialekten?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tradisjonelt har tromsø-dialekten tre genus; maskulinum, femininum og nøytrum. i denne artikkelen presenterer vi resultater fra to eksperimentelle studier som kan tyde på at femininum er i ferd med å forsvinne, slik at ... -
Hvor mange genus er det i Trondheims-dialekten?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Trondheims-dialekten har tradisjonelt tre grammatiske kjønn: hankjønn, hunkjønn, og intetkjønn. Denne artikkelen presenterer resultater fra to eksperimenter som viser at hunkjønn står svakere i denne dialekten enn tidligere ... -
Hvor nå, Askeladd? - Tjenesteinnovasjon: Utfordringer og muligheter i det norske innovasjonssystemet og EU
(Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvilke utfordringer og muligheter finnes for tjenesteinnovasjon i Norges nasjonale innovasjonssystem og EU? I introduksjonen tas det til orde for at Norge lider av et ...