Browsing Institutt for språk og litteratur by Title
Now showing items 1921-1940 of 2420
-
Syntaxe et acquisition du pronom en Eléments pour une description formelle d’un clitique du français contemporain
(Doctoral theses at NTNU;2021:154, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Romanske språk har klitiske pronomen. Det disse pronomenene har til felles er at de knytter seg til verbet og har en helt annen syntaktisk distribusjon enn sterke (ikke-verbbundne) pronomen, noe som gjør dem ... -
Syria, Dance, and Community, Journal of Dance Education
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article investigates sustaining dance education in light of the Syrian Civil War, exploring questions such as: How might dance education continue when one is in exile? What happens when exile, dance, and education ... -
Systematisk forskningsoppsummering av evidensbaserte intervensjoner for spesifikke språkvansker i en norsk kontekst
(Master thesis, 2017)Systematisk forskningsoppsummering av evidensbaserte intervensjoner for spesifikke språkvansker i en norsk kontekst. Bakgrunn og mål Spesifikke språkvansker, SSV, er betegnelsen som brukes om en gruppe barn med uventede ... -
Særskriving og sammenskriving - En undersøkelse av ei gruppe niendeklassingers rettskriving
(Master thesis, 2016) -
Særtrekk ved det norske balladespråket
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg språkformen i de norske middelalderballadene. Formålet med undersøkelsen er å finne ut mer om hva som kjennetegner det norske balladespråket, og hvordan balladene ble nedtegnet av ... -
Sørsamiske substantivsparadigme : ein optimalitetsteoretisk analyse
(Master thesis, 2016) -
Ta den ring og la den vandre, fra den andre til den... tredje?
(Journal article, 2012) -
«Taket er oppe, gulvet er nede, og det er sju dager i uka». Et kritisk blikk på norskopplæringa for voksne innvandrere
(Master thesis, 2018)«The roof is up, the floor is down, and there are seven days a week», is a qualitative study of the Norwegian language course for adult immigrants. In this study I have a critical view on the contemporary teaching situation, ... -
The Tale of Two Lexicons: Decomposing Complexity across a Distributed Lexicon
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The notion of complexity is evasive and often left to intuition, yet it is often invoked when studying heritage language grammars. In this article, we propose a first pass at decomposing the notion of complexity into smaller ... -
Talemålsvariasjon i Vinje kommune - Analyse av fire informantars ytringar
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgåva skal analysere ytringar produserte av to eldre og to yngre informantar. Ytringane er gjorde opptak av, og alle informantane er oppvaksne i Vinje kommune. Frå dataa som resulterer frå kvar informant, skal eit ... -
"Talkin' in the name of religion": A Closer Look at Bob Dylan's Gospel Years
(Master thesis, 2020)Med albumet Slow Train Coming, som kom ut i 1979, konverterte Bob Dylan til kristendom og sjokkerte med det både fans og kritikere. Dylan hadde nok en gang distansert seg fra sitt tidligere selv for en ny sjanger og det ... -
Tantalizing idylls: Nature and unattainable pleasures in Gay and Lesbian literature
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article presents comparative readings of works of fiction depicting homosexuality published between 1927 and 1941, with an emphasis on Scandinavian literature. It argues that the story of Tantalus, the mythical king ... -
Tante Ulrikkes vei og Gul bok: Identitet og tilhørighet i et klasseperspektiv
(Bachelor thesis, 2021) -
Tatere som minoritetsgruppe i Norge - med særskilt blikk på tilhørighet og opplæring i skolen
(Bachelor thesis, 2021)Ingen sammendrag tilhørende oppgaven. -
Teaching about Sexual Harassment and Violence in the Classroom using Children's and Young Adult Literature
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven argumenter for at barne- og ungdomsliteratur som tar for seg seksuell vold kan være verdifulle hjelpemidler for å diskutere dette tema i grunnskolen. Med Barbara Dee’s barnebok Maybe He Just Likes You, ... -
Teaching English as a third language at upper secondary school: A qualitative study based on interviews of five English teachers at Norwegian upper secondary schools
(Master thesis, 2019)Nyere forskning på undervisning av engelsk som et tredjespråk viser at bruk av elevenes morsmål i engelskundervisning er til fordel for elevenes læringsprosess. Det er imidlertid gjort få studier i dette i norsk kontekst. ... -
Teaching Vocabulary to Young Learners of English: Three different methods of vocabulary acquisition through reading English
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på et forskningsspørsmål som tar en nærmere titt på hvordan norske elever i ungdomskolen kan mest effektivt lære seg nye ord på engelsk. Dette vil bli gjort i form av diverse tester som kan vise hvordan ... -
Team talk and team activity in simulated medical emergencies: a discourse analytical approach
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Background: Communication errors can reduce patient safety, especially in emergency situations that require rapid responses by experts in a number of medical specialties. Talking to each other is crucial for utilizing ... -
Team talk and team decision processes: a qualitative discourse analytical approach to 10 real-life medical emergency team encounters
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Objectives Explore the function of three specific modes of talk (discourse types) in decision-making processes. Design Ten real-life admissions of patients with critical illness were audio/video recorded and transcribed. ...