Teaching Vocabulary to Young Learners of English: Three different methods of vocabulary acquisition through reading English
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien ser på et forskningsspørsmål som tar en nærmere titt på hvordan norske elever i ungdomskolen kan mest effektivt lære seg nye ord på engelsk. Dette vil bli gjort i form av diverse tester som kan vise hvordan elever tar til seg kunnskap om nye ord via forskjellige hjelpemidler i skriftlige engelske tekster. Den første metoden av hjelpemiddel er å få vanskelige ord presentert i en tekst via oversettelser i margen. Den andre metoden vil være å gi deltakerne hjelp til vanskelige ord i teksten via definisjon av ordene på engelsk i form av et hjelpeark på slutten av en tekst. Den tredje metoden vil være å gi deltakerne hjelp til vanskelige ord i teksten ved å sette disse ordene i kontekst på et hjelpeark på slutten av teksten. Disse tre metodene vil bli fordelt på tre grupper av deltakere i niende klasse ved en ungdomsskole. Disse gruppene av deltakere vil ha representanter fra forskjellige ferdighetsnivå i engelsk. Data på forskningsspørsmålet i denne studien vil bli innhentet i form av gloseprøver. En gloseprøve av ord fra en tekst før deltagerne har lest teksten, og en gloseprøve etter deltakerne har lest teksten med de forskjellige metodene for hjelpemidler inkludert. Resultatene av dette vil bli sammenlignet med hverandre og kan vise hvor effektive de forskjellige metodene er for ordlæring. Dette vil igjen bli diskutert i lys av diverse aspekter innenfor språkvitenskap og pedagogikk, som for eksempel effekten av forskjellige metoder på forskjellige ferdighetsnivåer og mulighetene for ordlæring i forskjellige formater av engelske tekster. Til slutt vil dette konkluderes i et svar på forskningsspørsmålet som kan ekspandere den vitenskapelige verden som er vokabularlæring. This study addresses a research question which examines how Norwegian students in lower secondary school can most effectively learn new English vocabulary. This will be done through various tests that can demonstrate how students can acquire knowledge of new words through different aids in written English texts. The first method of aid is to present difficult words in a text through translations in the margin. The second method will be to provide participants with help for difficult words in the text through definitions of the words in English through an aid sheet at the end of a text. The third method will be to provide participants with help for difficult words in the text by placing these words in context on an aid sheet at the back of the text. These three methods will be divided among three groups of participants in a ninth-grade class at a lower secondary school. These groups of participants will have representatives from different proficiency levels in English. Data on the research question in this study will be collected in the form of vocabulary tests. A vocabulary test of words from a text before participants have read said text, and a vocabulary test after participants have read the text with the different aid methods included. The results of this will be compared to each other and show how effective the different methods are for vocabulary learning. This will then be discussed in light of various aspects within linguistics and pedagogy, such as the effect of different methods on different proficiency levels and the possibilities for vocabulary learning in different formats of English texts. Finally, this will be concluded in some answers to the research question that could expand the scientific world of vocabulary learning.