Teaching English as a third language at upper secondary school: A qualitative study based on interviews of five English teachers at Norwegian upper secondary schools
Abstract
Nyere forskning på undervisning av engelsk som et tredjespråk viser at bruk av elevenes morsmål i engelskundervisning er til fordel for elevenes læringsprosess. Det er imidlertid gjort få studier i dette i norsk kontekst. Denne studien undersøker hvordan engelsklærere på videregående skoler opplever å undervise engelsk som et tredjespråk i engelsk som et tredjespråk til nylig ankomne ikke-vestlige innvandrere. Datamaterialet er samlet gjennom semistrukturerte kvalitative intervjuer. Resultatene viser at deltakerne ikke har blitt godt nok forberedt til å undervise engelsk som et tredjespråk, at deres læringsmetoder ikke er tilpasset tilstrømmingen av innvandrerelever til videregående skoler, og at innvandrerelever ikke er forberedt til vanlig undervisning i norske videregående skoler. Modern research on teaching English a third language has shown that utilization of L1 in instruction benefits the students’ language learning process. However, few studies have been conducted in Norwegian contexts. This study aims to investigate how five English teachers at upper secondary schools experience teaching English as a third language to recently arrived non-western immigrant students. The data was collected through semi-structured qualitative interviews. The results show that the participants have not been adequately prepared to teach English as a third language, that their teaching methodology is not adapted to the influx of immigrant students at upper secondary schools and that the immigrant students are not prepared for regular English instruction at upper secondary schools in Norway.