«Taket er oppe, gulvet er nede, og det er sju dager i uka». Et kritisk blikk på norskopplæringa for voksne innvandrere
Abstract
«The roof is up, the floor is down, and there are seven days a week», is a qualitative study of the Norwegian language course for adult immigrants. In this study I have a critical view on the contemporary teaching situation, and I question whether adult immigrants receive an adapted, appropriate and relevant Norwegian course. In addition, I investigate what is required of the Norwegian course teachers in the adult education programme, and whether the teachers have the formal qualifications that are necessary in order to provide a good and relevant Norwegian course for the adult immigrants. This Master’s thesis has an inductive-deductive approach, and it is my own experiences with the Norwegian as a second language field, as well as in depth interviews with three Norwegian course teachers for adult immigrants, which create the empirical evidence. The findings from the interviews are examined in relation to the principal of adapted education, the teaching principal about moving from the known to the unknown, and a constructivist perspective on learning. The main findings show that the Norwegian courses and the teaching book are not suitable for course participants who do not have a metalanguage, which also indicates that participant do not experience the course and the teaching book as relevant and useful. The study also shows that teachers in the adult education lack adequate formal qualifications with Norwegian as second language and multicultural pedagogy. «Taket er oppe, gulvet er nede, og det er sju dager i uka», er en kvalitativ studie av norskopplæringa for voksne innvandrere. I oppgaven retter jeg et kritisk blikk mot dagens opplæringssituasjon, og jeg undersøker om voksne innvandrere får ei tilpasset, hensiktsmessig og relevant norskopplæring. I tillegg undersøker jeg hva som egentlig kreves av norsklærerne i voksenopplæringa, og om lærerne har den formelle kompetansen som er nødvendig for å gi de voksne innvandrerne ei god og relevant norskopplæring. Masteroppgaven har en induktiv-deduktiv tilnærming, og det er mine egne erfaringer fra norsk som andrespråksfeltet, samt dybdeintervjuer med tre norsklærere for voksne innvandrere, som danner empirigrunnlaget. Funnene fra intervjuene er sett i lys av prinsippet om tilpasset opplæring, det kjente læringsprinsippet om å bevege seg fra det kjente til det ukjente, og et konstruktivistisk perspektiv på læring. Hovedfunnene viser at norskkursene og læreboka På vei ikke egner seg for kursdeltakere som ikke har et metaspråk, og det tyder på at deltakerne ikke opplever kursene og læreboka som relevante og nyttige. Funnene viser også at lærerne i voksenopplæringa ikke har tilstrekkelig formell kompetanse i norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk.