• Bond-piken: Kvinnesyn i James Bond 

      Holmboe, Marie (Bachelor thesis, 2024)
      Denne oppgaven tar for seg Bond-pikens introduksjonsscene og kvinnesynet denne presenterer. Ved å analysere disse scenene ved hjelp av Laura Mulveys teori om the male gaze, kan man se en positiv utvikling i franchisens ...
    • Chernobyl: Et menneskelig drama om kjernekraft 

      Tuastad, Erlend (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar utgangspunkt i modernitetens to-eggede sverd: I tillegg til å ha økt livskvaliteten til nesten hele den menneskelige befolkningen har moderniteten også utvilsomt produsert nye farer og trusler. Atomulykker, ...
    • Contemporary Conspiracy as Social Critic: Narratives and Function of Conspiracy in Spotlight (McCarthy, 2015) and The Report (Burns, 2019) 

      Wengård, Emil (Master thesis, 2021)
      De første konspirasjonsfilmene dukket opp på 1970-tallet i vaken av Watergate-skandalen, den endeløse Vietnamkrigen og attentatet på John F. Kennedy i 1963. Konspirasjonsretorikk er om mulig enda mer relevant i dag med ...
    • Den narrative blockbusterfilmen, da og nå 

      Jakobsen, Johannes (Bachelor thesis, 2021)
      En analyse av blockbusterfilmens utvikling med et fokus på de narrative aspektene i filmene (handling og setting, protagonister, antagonister, romantisk interesse, klimaks og resolusjon)
    • Dokumentarfilmens Villedende Etikk 

      Bjørneraas, Daniel Nilsen (Master thesis, 2020)
      Denne avhandlingen setter søkelys på etiske problemstillinger som dokumentarister kan møte i produksjon av dokumentarfilm. Egen masterproduksjon og dokumentar Min Venn Artemis, brukes i studien for å avdekke etiske ...
    • Emotional engagement in Utøya 22. Juli 

      Grønmo, Ib Margido (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven undersøker jeg hva som gjør Utøya 22. Juli til en emosjonelt engasjerende film. Jeg spør spørsmålet: Hvordan kombinerer filmskaperen (Poppe) formale elementer for å trekke ut vårt sympatiske og empatiske ...
    • En vond og vakker fremstilling av livets siste kapittel 

      Medhus, Odin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven undersøker jeg og spør hvorfor Haneke bruker visse stilistiske grep i Amour og spør mer spesifikt om hva de betyr for min egen opplevelse og min oppfatning av filmens tematikk. Fagfeltet mitt er ...
    • Et møte med verdens ende. 

      Hustad, Truls (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven skal jeg se på hvordan den danske regissøren Lars von Trier skildrer depresjon i film, med fokus på Melancholia (von Trier. 2011). I oppgaven vil jeg analysere filmens filmatiske grunnelementer og ...
    • FACT IN FICTION: HOW DOES THE REALITY OF POST-TRAUMATIC STRESS DISORDER TRANSLATE TO NARRATIVE AND CHARACTERIZATION IN VISUAL FICTION? 

      Torseth, Bjørn Vegar (Bachelor thesis, 2021)
      Mentale lidelser er ofte bruke for karakterisering og narrative formål, ofte for å motivere skurken slik at deres virkelighetsfjerne mål og handlinger har en anelse troverdighet. Dette kan lede til demoniseringen av noen ...
    • Film og Følelser: Emosjonell Engasjement i Fiksjonsfilm - En analyse av emosjonelt engasjement i fiksjonsfilm og dens karakterer. 

      Hasseløy, Julie (Bachelor thesis, 2020)
      Denne bacheloroppgaven undersøker hvorfor vi blir emosjonelt engasjert i fiksjonsfilmer og deres karakterer, og hvorfor vi føler sympati ovenfor karakteren Arthur Fleck fra filmen Joker (2019). Svaret på spørsmålene mine ...
    • Film Remakes: Hvordan endres en originalfilm når den blir nyinnspilt flere ganger? 

      Husby, Daniel Jin (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstillingen som jeg vil forsøke å besvare vil være hvordan kan en film endres når den blir nyinnspilt flere ganger, dette ønsker jeg å besvare ved å analysere en film som er blitt nyinnspilt svært ofte, og som er ...
    • Filmens fremstilling av autisme 

      Gunnarshaug, Siri (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan autismediagnosen blir konstruert og fortalt i en begrenset tidsramme igjennom samtidstekster. De valgte tekstene for analysene er spillefilmene The Imitation Game (Tyldum, 2014) og ...
    • Filmens grå eminenser: distributørene 

      Bakøy, Eva; Øfsti, Marius (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen handler om filmdistribusjon i Norge i et historiske perspektiv. Formålet er å svare på følgende forskningsspørsmål: Hvordan har filmdistribusjonsbransjen utviklet seg i Norge og hvilke utfordringer står ...
    • Hva trenger en skuespiller fra en regissør for å prestere best mulig? 

      Vaagland, Sigurd (Master thesis, 2020)
      Denne oppgaven har følgende overordnede forskningsspørsmål: hvordan bør en regissør arbeide for å få skuespillerne til å prestere best mulig i en film eller TV-produksjon? Oppgaven utforsker dette spørsmålet ved hjelp av ...
    • Hvordan etablerer man et produksjonsselskap i regionen Midt-Norge? 

      Aa Engesmo, Ulrik (Bachelor thesis, 2020)
      Før jeg gikk i gang med oppgaven så satte jeg meg et mål om å tilegne meg bedre innsyn i strategier og framgangsmåter for å etablere et produksjonsselskap og holde det bærekraftig. Min kvalitative tilnærming førte til ...
    • Mother! and the Cue Approach: Cues, Emotions, and Mood 

      Grønmo, Ib Margido (Master thesis, 2021)
      I denne tesen, så er hovedmålet mitt å utforske viktige aspekter av hva som gjør Mother! (Aronofsky, 2017) til en emosjonelt engasjerende film. For å kunne gjøre dette på en nyansert og effektiv måte, så har jeg bestemt ...
    • Når mennesker spiller guder 

      Zablocka, Kinga (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven skal jeg se på representasjon av greske guder i nyere Hollywood-heltefilmer, med fokus på de tolv olympiske gudene. Jeg vil undersøke hvordan disse skikkelsene er annerledes på film sammenlignet med mytoset, ...
    • Norsk lavbudsjett spillefilm - Hvordan lage en spillefilm med få midler 

      Bøe, Viljar (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven undersøker hvordan en lavbudsjettsspillefilm på under 1 000 000kr blir laget i Norge og hvordan disse begrensningene påvirker produksjonsprosessen, stilen og innholdet i filmen. For å studere dette så ble ...
    • Norway After Netflix. Local Distributor Strategies in a Global Movie Market 

      Øfsti, Marius (Doctoral theses at NTNU;2023:3, Doctoral thesis, 2023)
      Norsk sammendrag Da Netflix kom til Norge i 2012 begynte en ny æra i digital filmdistribusjon. Nærmest over natta tapte den norske filmbransjen titalls millioner i inntekter fra hjemmemarkedet, og for de lokale ...