• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chernobyl: Et menneskelig drama om kjernekraft

Tuastad, Erlend
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2982246
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [894]
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i modernitetens to-eggede sverd: I tillegg til å ha økt livskvaliteten til nesten hele den menneskelige befolkningen har moderniteten også utvilsomt produsert nye farer og trusler. Atomulykker, klimaendringer og kjemisk forgiftning av mat og vann er alle eksempler på farer mennesket selv har produsert. Disse truslene er usynlige, og krever ofte kompliserte vitenskapelige forklaringer for å påvise. Dette medfører at de primært forstås ut ifra hvordan de fremstilles i formidlingskanaler. Denne teksten tar for seg hvordan serien Chernobyl fremstiller kjernekraft.

For å finne ut av dette brukes teori fra den kognitive filmteorien i en omfattende analyse som hovedsakelig er rettet mot seriens karakterer. Analysen viser hvordan seriens konflikter går på tvers av tydelige definerte samfunnsgrupper, og dramatiserer visse maktdynamikker i det sovjetiske hierarkiet. Gjennom disse maktdynamikkene viser Chernobyl at atomkraft ikke er farlig i seg selv, men den kan bli farlig dersom de menneskelige systemene rundt den er dysfunksjonelle.
 
This thesis is grounded in the double-edged sword of modernity. In addition to having increased quality of life more most of the population, modernity has also undoubtedly produced new dangers and threats. Nuclear-accidents, climate-change and chemical pollution of food and water are all examples of dangers that humanity has created for itself. These threats are invisible, and will often require complex scientific explanations to even prove their existence. Thus, they are primarily understood by how they are disseminated. This paper investigates how nuclear power is portrayed in the show Chernobyl.

To accomplish this selected theories from cognitive film theory is used in an extensive analysis, primarily centered around the characters. The analysis shows how the show establishes conflicts that span across clearly defines social groups, and dramatizes certain power-dynamics in the soviet hierarchy. Through these power-dynamics, Chernobyl shows how nuclear power is not inherently dangerous, but that they can become dangerous if the human systems that govern it are dysfunctional.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit