Norsk lavbudsjett spillefilm - Hvordan lage en spillefilm med få midler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003285Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hvordan en lavbudsjettsspillefilm på under 1 000 000kr blir laget i Norge og hvordan disse begrensningene påvirker produksjonsprosessen, stilen og innholdet i filmen. For å studere dette så ble fire forskjellige spillefilmer på et budsjett på under 1 000 000kr studert og regissørene av disse filmene ble intervjuet. Disse filmene er Alle må dø (Greni, 2020), Skjærgården (Nordås, 2016), Du (Tunge, 2019) og Meg, deg & Frank (Bøe, 2022). Meg, deg & Frank er en studentproduksjon som ble laget som en del av masteroppgaven. Oppgaven fokuserer hovedsakelig på filmenes pre-produksjon- og innspillingsprosess, men ser også på hva det er som kjennetegner disse filmene visuelt og i stil. Oppgaven befinner seg innen medieproduksjonsstudie og metodene kvalitativt intervju, auto etnografi og innholdsanalyse ble brukt for å studere de fire forskjellige filmene. Filmene kjennetegnes i at de har få folk bak kamera, få skuespillere og få innspillingsdager. Lavbudsjettsproduksjoner gir filmskaperen kreativ frihet til å lage filmer om temaer som for eksempel NFI ikke nødvendigvis ville tillatt, men filmskaperne er også begrenset i hva de faktisk kan lage film om, på grunn av det lave budsjettets begrensninger. Filmene har da få karakterer, få locations og handlingene foregår i nåtid. This thesis examines how a low-budget feature film of less than NOK 1 000 000 is made in Norway and how these limitations affect the production process, style and content of the film. To study this, four different feature films on a budget of less than NOK 1 000 000 were studied and the directors of these films were interviewed. These films are Everyone Must Die (Greni, 2020), Skjærgården (Nordås, 2016), Du (Tunge, 2019) and Me, You & Frank (Bøe, 2022). Me, You & Frank is a student production that was made as part of the master's thesis. The thesis focuses mainly on the films' pre-production and filming process, but also looks at what characterizes these films visually and in style. The thesis is a media production study and the methods qualitative interview, auto ethnography and content analysis were used to study the four different films. The films are characterized by the fact that they have few people behind the camera, few actors and few filming days. Low-budget productions give the filmmaker creative freedom to make films on topics that, for example, the NFI would not necessarily allow, but filmmakers are also limited in what they can make films about, due to the limitations of the low budget. The films then have few characters, few locations and the films take place in the present.