Contemporary Conspiracy as Social Critic: Narratives and Function of Conspiracy in Spotlight (McCarthy, 2015) and The Report (Burns, 2019)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776687Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De første konspirasjonsfilmene dukket opp på 1970-tallet i vaken av Watergate-skandalen, den endeløse Vietnamkrigen og attentatet på John F. Kennedy i 1963. Konspirasjonsretorikk er om mulig enda mer relevant i dag med utviklinger i informasjonsteknologier som muliggjør å uanstrengt spre informasjon hvor enn man er. Også i det moderne Hollywood har konspirasjonsnarrativer blitt en sentral tematikk som på 1970-tallet. Denne masteroppgaven ønsker å granske narrativene den moderne konspirasjonsfilmen kan konstruere om det amerikanske politiske systemet og sentrale samfunnsinstitusjoner, samt hvordan konspirasjonsfilmen kan fungere som didaktisk og samfunnskritisk. For å gjøre dette vil oppgaven skissere noen sentrale kjennetegn for konspirasjonsfilmen og den moderne konspirasjonsfilmen, samt omkringliggende diskurs og relevant historie opp til 2000-tallet. Hva utgjør den moderne konspirasjonsfilmen og hvilken narrativ kan den konstruere? Og på hvilken måte kan samtidskonspirasjonsfilmen fungere som informativ og samfunnskritisk i dens fremstilling av konspirasjon?
For å undersøke konspirasjonsfilmens funksjon som samfunnskritisk vil filmene Spotlight (McCarthy, 2015) og The Report (Burns, 2019) bli analysert innenfor et analytisk rammeverk baser på teorien lagt frem med søkelys på fremstillingen av konspirasjon and institusjonene i filmene, spesifikt den katolske kirken i Spotlight og byråkratiet og the Central Intelligence Agency (CIA) in The Report. The first conspiracy films emerged in the 1970s following the Watergate scandal, the never-ending Vietnam War, and the assassination of John F. Kennedy in 1963. Today, conspiracy rhetoric is more relevant than ever with the effortless proliferation of information in the new Information Age. Similarly, conspiratorial themes are still a mainstay in the contemporary Hollywood film as they were during the 1970s. This master’s thesis aims to examine the narratives the contemporary conspiracy film can construct about the flaws of the American system and central institutions, as well as how the contemporary conspiracy film can function as didactic and socially critical. In doing so, the thesis will outline some central characteristics of the conspiracy film and the contemporary conspiracy film, as well as the surrounding discourse and relevant history leading up to the 2000s. What constitutes the contemporary conspiracy film, and what narratives can they construct? And in what way does the contemporary conspiracy film operate as didactic and as societal critic in its depiction of conspiracy?
To examine the conspiracy films’ function as social critic the films Spotlight (McCarthy, 2015) and The Report (Burns, 2019) will be analyzed within a theoretical analytic framework outlined throughout the thesis, focusing on the representation of the conspiracy and the institutions in the films, specifically the Roman Catholic Church in Spotlight and the system of bureaucracy and the Central Intelligence Agency (CIA) in The Report.