• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan etablerer man et produksjonsselskap i regionen Midt-Norge?

Aa Engesmo, Ulrik
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2672342
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1172]
Abstract
Før jeg gikk i gang med oppgaven så satte jeg meg et mål om å tilegne meg bedre innsyn

i strategier og framgangsmåter for å etablere et produksjonsselskap og holde det bærekraftig.

Min kvalitative tilnærming førte til samtaler med fagpersonen Håvard Wettland Gosse fra Spætt

Film, som hjalp veldig med å skaffe innside informasjon til min problemstilling. Min tilnærming

førte også til at jeg oppsøkte informasjon fra andre profesjonelle fagfolk som i likhet med Gosse

driver produksjonsselskap, men som driver sin virksomhet utenlands. Dette hjalp meg med å

bekrefte om Gosses og andre fagfolks opplysninger gikk overens, hvilket det gjorde. I tillegg så

har jeg brukt informasjon fra forfattere som har forsket på temaene jeg har vært innom.

Opprettelsen og driften av et bærekraftig produksjonsselskap i Midt-Norge er en

langvarig prosess hvor man må gjennom flere ledd for å klare å nå dit man vil. Til å starte med så

må man skaffe seg erfaring ute i felten så tidlig som mulig ved å begynne å lage film. Man kan

enten begynne å operere på egenhånd eller danne seg kreative miljøer. Man kan slå fast at stort

engasjement og mengdetrening er det som får deg og din gruppe til å vokse som audiovisuelle

skapere. Etterhvert som virksomheten din vokser så blir det anbefalt å orientere seg om hvor stor

konkurransen din er i området og landet du bor i. Merkevarebyggingen og markedsføringen du

selv gjør for din virksomhet er essensiell for å lykkes. Desto flere som vet om din virksomhet og

dine kvaliteter, desto bedre. Man er også nødt til å forberede seg på å jobbe kontinuerlig og hardt

for å få gjennomslag. Dette betyr at man ikke kan gi opp selv om man får et nei fra potensielle

kunder og investorer. Man kan også gjennom sosiale medier melde seg inn i diverse filmgrupper

som tilbyr muligheter og oppdrag man kan bli med på. For å bygge sitt selskap så må man

utvikle sitt eget nettverk med kontakter. Dette gjør man ved å ta direkte kontakt med kunder etter

å ha orientert seg om hvordan markedet er. Man bør også oppsøke og være tilstede der

filmbransjen har arrangementer. Dette er det filmfestivalene, filmsentrene og fondene som står

for. Der har man muligheten til å drive nettverksbygging og bygge et forhold basert på tillit til de

som forvalter støtte til filmprosjekter.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit