• BIM i InterCity-prosjektet 

      Vardøen, Henning; Alhamid, Mazen Bader Hashem (Master thesis, 2015)
      Det brukes store summer hvert år i Norge til utbygging av samferdsel og det er i Nasjonal Transportplan for 2014-2023 antydet en økning på 50% i bevilgningene i perioden. For eksempel legger Nasjonal Transportplan 2014-23 ...
    • Fastmerkenett og geodetisk varig utfesting av en jernbanelinje (GVUL) 

      Tysnes, Eivind Pagander (Master thesis, 2017)
      Bakgrunnen for oppgaven er egne erfaringer med utfordringer rundt fastmerker og geodetisk varig utfesting av linjen (GVUL) med hensyn til Teknisk regelverk. Hensikten med oppgaven er å belyse utfordringer med Teknisk ...
    • Hvor skal godstrafikken gå i framtiden; - Østfoldbanen Vestre eller Østre linje, separasjon eller blanding av gods- og persontrafikk? 

      Tovås, Ove (Master thesis, 2015)
      Østfoldbanen Vestre linje Ski - Moss Sarpsborg - Halden skal som en del av IC-utbyggingen på Østlandet bygges ut med dobbeltspor på hele strekningen, og for en maksimalhastighet opp til 250 km/h. Det er forutsatt at det ...
    • Hvordan kan LOD benyttes i norske jernbaneprosjekter 

      Angeltveit, Thomas Fløien (Master thesis, 2017)
      Fokuset på digitalisering er stort digitaliseringen i det offentlige vokser hurtigere i samferdselssektoren enn i noen annen sektor (Haraldsen 2016). BIM, som er forkortelsen for bygningsinformasjonsmodellering, er et kjent ...
    • Hvordan unngå uforutsette driftsavvik - Hva er årsaken til at oppetiden reduseres og hva kan gjøres av tiltak. 

      Korsgård, Sigbjørn (Master thesis, 2015)
      Jernbaneverket blir målt på flere parametere når det gjelder leveranse både til den enkelte togoperatør, men også til samfunnet. Denne oppgaven fokuserer på hva infrastrukturen yter opp mot det som er satt som formelle ...
    • Innføring av lean i Jernbaneverket - Påvirker lean oppetid og sikkerhet 

      Martin, Siv Kåsa (Master thesis, 2016)
      I tildelingsbrevet fra Samferdselsdepartementet 23.12.14 fikk Jernbaneverket bla i oppgave å identifisere, redusere og fjerne tidstyver for å effektivisere driften. Som tilsvar på dette ble det bestemt av Gorm Frimannslund ...
    • Konkurranseutsetting av persontrafikken på det norske jernbanenettet 

      Pettersen, Thomas (Master thesis, 2016)
      Denne rapporten er ment å skulle belyse aspekter ved reformgjennomføringene på den norske jernbanesektoren skal innføre konkurranseutsetting av persontransporten. Dette gjøres ved å innhente erfaringer fra Storbritannia ...
    • LCC for ballastert jernbanespor 

      Hofgaard, Øyvind Hunding (Master thesis, 2016)
      Gardermobanen omtales som en suksess og er en av de jernbanestrekningene i Norge der det kjøres flest tog i døgnet. Banen, som er en dobbeltsporet høyhastighets jernbane, har høy oppetid, punktlighet og kvalitet sammenlignet ...
    • Optimalisering av friksjonssville for økt sidemotstand 

      Bjørntvedt, Vegard (Master thesis, 2018)
      Enkelte av de gamle jernbanestrekningene i Norge innehar begrensinger som gjør det umulig å få et kontinuerlig helsveiset spor på deler av strekningene. Disse begrensningene medfører ulemper for Bane NOR grunnet redusert ...
    • Samhandling av gods mellom vei og bane 

      Dybdahl, Trygve (Master thesis, 2018)
      Dagens omlasting av jernbanegods, skjer på terminaler. Dagens terminaler, deres plassering og utforming, er resultater fra tidligere infrastruktur og bosetting. Tidligere tiders rasjonalisering har også spilt en betydelig ...
    • Sporgeometrisk utforming av separat godsbane til Alnabru godsterminal 

      Milde, Erik Due (Master thesis, 2016)
      Oppgaven er skrevet på bakgrunn av konsekvensutredningen for godsforbindelse til Alnabru godsterminal. Konsekvensutredningen anbefaler et alternativ med tunnel mellom Bryn/Alnabru og Kolbotn, eller lengre sør på Østfoldbanen, ...
    • Suksesskriterier og fallgruver i rådgivningsoppdrag ved mindre jernbaneprosjekter - Betydningen av god relasjon med oppdragsgiver i jernbaneprosjekter 

      Groseth, Marius Clifford (Master thesis, 2017)
      Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i økt konkurranse for jernbaneoppdrag i rådgiverbransjen. Med stadig økende konkurranse og pressede priser i markedet, er fokus på intern utvikling avgjørende. Optimalisering av ...
    • Tilkobling av Fornebubanen 

      Sheikh, Muzammil Navid (Master thesis, 2015)
      Befolkningsvekst, urbanisering og økende antall arbeidsplasser i oslo-området generer behov for utbygging av baneløsning til Fornebu. Flere av de store firmaene i Norge har etablert seg på Fornebu slik som Aker Solution, ...
    • Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen 

      Bygd, Jarle (Master thesis, 2015)
      Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også ...