Suksesskriterier og fallgruver i rådgivningsoppdrag ved mindre jernbaneprosjekter - Betydningen av god relasjon med oppdragsgiver i jernbaneprosjekter
Abstract
Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i økt konkurranse for jernbaneoppdrag i rådgiverbransjen. Med stadig økende konkurranse og pressede priser i markedet, er fokus på intern utvikling avgjørende. Optimalisering av samhandlingen i et prosjekt kan være med på å effektivisere prosessen og gjøre prosjektene mer lønnsomme.
Formålet med oppgaven er å få bedre innsikt i ledelse av jernbaneprosjekt, basert på teoretisk forankring og intervjuer. Oppgaven skal bidra til å forbedre Multiconsults styrings- og samarbeidsevner, samt utvikle forståelse og bruk av faglige metoder i oppdragsledelse. Fokus settes på kommunikasjon mellom Multiconsult og oppdragsgiver (i disse tilfellene Bane NOR), og hvordan den oppfattes av partene. Oppgaven beskriver at god kommunikasjon og nær relasjon med oppdragsgiver er gjennomgående og avgjørende faktorer i de undersøkte prosjektene.