Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
Abstract
Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker.Som en konsekvens av dette må alt vedlikehold som utføres på Nordlandsbanen bli enda mer effektivt. Dette gjelder både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/rapportering.
Masteroppgaven omhandler vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen, fra Steinkjer til Bodø. Strekningen fra Trondheim til Steinkjer er en del av Trønderbanen og er ikke med i oppgaven.
Det er beskrevet en del vedlikeholdsteori i oppgaven. Disse vedlikeholdsteoriene er brukt for å diskuterte og konkludere viktige elementer i oppgaven.
En spørreundersøkelse ble sendt ut til ansatte som primært arbeider med vedlikehold på Nordlandsbanen. Resultatene fra denne spørreundersøkelsen viste bl.a. at det er behov for bedre planlegging, gjennomføring og rapportering av vedlikeholdsaktivitetene. Resultatene viste også at bedre opplæring i bruk av BaneData er nødvendig. BaneData er Jernbaneverkets infrastrukturbase og verktøy for vedlikeholdsstyring. BaneData er den viktigeste referansen i forhold til historikk på utført vedlikehold, og dermed også viktig i forhold til fremtidig planlegging av vedlikehold.
De innhentede opplysningene viste at bl.a. utnyttelsen av togsporet til vedlikeholdsarbeid, når det ikke går ordinær togtrafikk, må bli bedre. Resultatene viste også at det ikke er samsvar mellom tildelt vedlikeholdsbudsjett, drift og vedlikehold, og det som er forbrukt på drift og vedlikehold. I årene jeg har undersøkt, er det et til dels stort overforbruk på mange av disse postene. Overforbruket førte ofte til stopp i noen fornyelsesprosjekter på Nordlandsbanen.
Det anbefales at ansatte blir mer involvert i planleggingen av vedlikeholdsaktivitetene. Ledere må være pådrivere for at vedlikeholdsarbeidet skal bli bedre og mer effektivt. Det anbefales også at det settes av nok ressurser til opplæring og videre arbeid med BaneData.
Det anbefales også å se på prosessen rundt budsjettildeling til banene. Budsjettene tildeles over mange budsjettposter, og det er mye å hente i forhold til en mer effektiv budsjettprosess.