Blar i NTNU Open på forfatter "Norozi, Sultana Ali"
-
Barnehagens ivaretakelse av minoritetsspråkliges språutvikling.
Tronstad, Signe (Master thesis, 2020)I denne studien har jeg ønsket å belyse barnehageansattes kompetanse om minoritetsspråklige barns språkutvikling. Det har blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, og semistrukturert intervju som tilnærming. Målet med ... -
«De vil jo så gjerne på skolen, men de får det ikke til»
Faraj, Zarya (Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan lærere og spesialpedagoger forstår fenomenet skolevegring, samt hvordan de erfarer arbeidet med å forebygge at elever i grunnskolen utvikler skolevegring. ... -
En kvalitativ studie av hvordan tre barnehagelærere opplever å inkludere minoritetsspråklige barn med behov for norskopplæring i barnehagen
Langås, Kristin (Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne studien retter fokus mot hvordan barnehagelærere opplever å inkludere minoritetsspråklige barn med behov for norskopplæring i barnehagen. Problemstillingen som blir belyst er: Hvordan opplever ... -
Happy Start or Happy Ending? Exploring Educational Provisions in Norwegian Elementary Reception Classes
Norozi, Sultana Ali (Doctoral theses at NTNU;2020:221, Doctoral thesis, 2020)This thesis explores educational provisions for newly arrived minority language pupils (NAMLPs) in Norwegian elementary reception classes at two levels: (a) systemic conditions (b) pedagogical conditions. This exploration ... -
Hvilke erfaringer og perspektiver har fem PP – rådgivere om henvisning og kartlegging av flerspråklige elever med ulike kulturelle bakgrunner i noen utvalgte grunnskoler?
Vold, Hedda Bråthen (Master thesis, 2023)Denne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen; Hvilke erfaringer og perspektiver har fem PP – rådgivere om henvisning og kartlegging av flerspråklige elever med ulike kulturelle bakgrunner i noen grunnskoler? ... -
The important building blocks of newcomer immigrant students’ education in the Norwegian context
Norozi, Sultana Ali (Peer reviewed; Journal article, 2023)The education of immigrant students, particularly newcomers, must be considered from a holistic framework. The conceptual article aims to highlight other important aspects of newcomers’ education, in addition to language ... -
Inkluderende spesialundervisning.
Baklie, Lena Gimle (Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ... -
Likhet eller integrering?
Drågen, Anna (Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at flerkulturelle elever opplever utfordringer i skolehverdagen. Likevel er det ikke alle utfordringene som er like eksplisitte utad som de kanskje burde være. Denne studien retter derfor fokus ... -
Livstilfredshet i skolen
Hårstad, Frida (Master thesis, 2023)Målet med denne studien er å undersøke hva livstilfredshet er for den enkelte lærer, hvordan dette synet utfolder seg i livene deres, samt implementeres i deres hverdag som lærere i klasserommet. Videre undersøker studien ... -
«Men jeg sier ikke til dem hvis jeg møter noen fra hjemlandet mitt, jeg sier ikke at jeg har en autist. For da må jeg først begynne å forklare hva det her er.» En kvalitativ studie om innvandrerforeldres erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet etter at barnet deres har fått en autismediagnose.
Bremseth, Anna Aaring (Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å samle inn innvandrerforeldre sine erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet. Studien baseres på erfaringer knyttet til barnet deres sin utredning for autismespekterforstyrrelse, ... -
The Nexus of Holistic Wellbeing and School Education: A Literature-Informed Theoretical Framework
Norozi, Sultana Ali (Peer reviewed; Journal article, 2023)The concept of wellbeing in education is complex and multifaceted, with inconsistent definitions, philosophical conceptualizations, and research approaches. This paper proposes a theoretical framework for understanding and ... -
Skole-hjem samarbeid rundt ufrivillig skolefravær En kvalitativ studie om lærere og foresattes opplevelse av skole-hjem samarbeid rundt elever med ufrivillig skolefravær
Guggedal Levik, Evy (Master thesis, 2023)Sammendrag Ufrivillig skolefravær er et økende problem og det er foruroligende at et økende antall barn og unge ikke kommer seg på skolen. Foresatte opplever å stå i et krysspress mellom barnet som ikke vil på skolen og ... -
"Skolen er jo så mye mer enn å bare lære seg å snakke norsk".
Krogsrud, Julie Aurora (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få innsikt i og forståelse av hvordan et utvalg lærere erfarer og opplever ivaretakelsen av nyankomne minoritetsspråklige elever ved to norske mottaksskoler. I studien søker jeg lærernes ... -
The teacher’s self-constructed approaches to collaborate with newcomer parents in the Norwegian elementary reception class
Norozi, Sultana Ali; Moen, Torill (Peer reviewed; Journal article, 2022)In Norway, newly arrived immigrant children often start their schooling in special groups called reception classes. This study aims to examine one Norwegian reception teacher’s perceptions and practices of collaborating ... -
The Teacher’s Wellbeing as a Binary Asset When Working with Newly Arrived Immigrant Pupils
Norozi, Sultana Ali; Ness, Ottar (Peer reviewed; Journal article, 2023)The influx of immigrants has led to increased cultural and ethnic diversity in classrooms, presenting unique challenges for teachers who work with pupils with varying linguistic, social, and cultural backgrounds. This paper ... -
Traumer hos flyktningbarn. En kvalitativ studie om laget rundt barnets erfaringer i arbeidet med traumer hos flyktningbarn
Heglum, Caroline Flasnes; Sandnes, Amalie Kverneng (Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg laget rundt barnet, og deres erfaringer rundt arbeidet med traumer hos flyktningbarn. Det bosetter seg mange flyktninger i Norge i løpet av et år, og dette vil trolig øke med årene. ... -
Traumer hos flyktningbarn: En kvalitativ studie om laget rundt barnets erfaringer i arbeidet med traumer hos flyktningbarn
Heglum, Caroline Flasnes; Sandnes, Amalie Kverneng (Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg laget rundt barnet, og deres erfaringer rundt arbeidet med traumer hos flyktningbarn. Det bosetter seg mange flyktninger i Norge i løpet av et år, og dette vil trolig øke med årene. ... -
Å forstå og adressere uautorisert skolefravær blant elever i grunnskolen med ADHD: En scoping review
Bertheussen, Anna Marie; Hellton, Josefine (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker den komplekse sammenhengen mellom Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) og uautorisert skolefravær. Studien gjennomgår og syntetiserer litteratur fra 2020 og fremover, og fokuserer ...