En kvalitativ studie av hvordan tre barnehagelærere opplever å inkludere minoritetsspråklige barn med behov for norskopplæring i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3066655Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Norsk sammendrag
Denne studien retter fokus mot hvordan barnehagelærere opplever å inkludere minoritetsspråklige barn med behov for norskopplæring i barnehagen. Problemstillingen som blir belyst er: Hvordan opplever barnehagelærere å inkludere minoritetsspråklige barn i alderen 3-6 år med behov for norskopplæring i barnehagen?
For å kunne undersøke hvilke opplevelser barnehagelærere har av å inkludere minoritetsspråklige barn med behov for norskopplæring, har jeg gjennomført en kvalitativ studie. Jeg har intervjuet tre barnehagelærere med ulik alder og erfaring der alle har minoritetsspråklige barn på sin avdeling.
Funn i studien viser at barnehagelærere må jobbe hardere da minoritetsspråklige barn kan være innesluttet og trenge tid for å bli trygge på andre barn. Funn viser også at minoritetsspråklige barn holder sammen og at etnisk norske barn kan vise skepsis til de med mørkere hudfarge.
Undersøkelsen viser at barnehagelærerne bruker metoder som gruppedeling, dans og musikk for å skape et inkluderende fellesskap for barn i barnehagen. Hovedfokuset på språkstimulering legges i hovedsak inn i samlingsstundene, men også i hverdagssituasjoner. Informantene uttrykker at minoritetsspråklige barn får lite støtte til å utvikle morsmålet sitt, men reflekterer over at de kunne jobbet mer med dette. Informantene uttrykker at de har lite kunnskap i å oppdage minoritetsspråklige barn med språklige utfordringer og at de er avhengige av et godt foreldresamarbeid for å støtte barnets språklige utvikling. For spesialpedagoger som samarbeider med barnehagelærere og utdanningsinstitusjoner som utdanner barnehagelærere, vil dette være nyttig innsikt med tanke på videre kunnskap og forståelse. Engelsk sammendrag (abstract)
This survey focuses on how kindergarten teachers experience including minority language children who need to learn the Norwegian language in their kindergarten. A way of stating the problem is: How do kindergarten teachers experience including minority language children aged 3-6 years old that need Norwegian language practice and education in kindergartens in Norway?
To be able to examine what kind of experience Norwegian kindergarten teachers have of including minority language children in need of Norwegian language practice and education; I have carried out a quality study. I have interviewed three kindergarten teachers (known from now on as informants) of different ages and experience, all of whom have minority children in their respective departments at the kindergarten they work.
Findings in this survey show that kindergarten teachers must work harder as minority language children can be withdrawn and need time to become confident with other children. Findings also show that minority language children stick together and that ethnic Norwegian children can show scepticism towards those with darker skin or other minority children.
The survey shows that the informants use methods such as dividing children into groups and use dancing and music to create an inclusive community for all children in their kindergartens. The primary focus on language stimulation is mainly included in gathering time/circle time, but also in everyday situations. The informants express that minority language children receive little support to develop their first language but reflect that they could work more on this. They also express that they have little knowledge to discover minority children with linguistic challenges and that they are dependent on good parental cooperation to support the child’s linguistic development. For special educators who collaborate with kindergarten teachers, and educational institutions that train kindergarten teachers, this will be useful insight with a view to further knowledge and understanding.