Browsing NTNU Open by Author "Østern, Anna-Lena"
Now showing items 1-20 of 24
-
Begrepet kunstnerisk kvalitet i den norske kulturskolens rammeplan «Mangfold og fordypning», utfordret med et sideblikk til finsk 5 «grundundervisning i konst»
Østern, Anna-Lena (Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne artikkelen er a˚ bidra til økt kunnskap om hvordan «kunstnerisk kvalitet» beskrives og forsta˚s i Norsk kulturskolera˚ds «Rammeplan for kulturskolen - Mangfold og fordypning» fra 2016. Gjennom en ... -
Dans i kroppsøving - En performativ undersøkelse med memes som didaktisk grep
Similä, Kristin Flåen (Master thesis, 2020)SAMMENDRAG Dans er ett av de kreative estetiske fagene som nedprioriteres i skolen i dag, og i en tid hvor kreativitet er en etterspurt kompetanse, er dette uheldig både for den enkelte og samfunnet som helhet. Formålet ... -
Drama Boreale - Perspectives on Drama Education in Finland and Norway - Struggling for a Place in the Educational System
Østern, Anna-Lena; Toivanen, Tapio; Viirret, Tuija Leena (Chapter, 2017)This chapter will explore how drama education has been developed within two Nordic educational contexts during the past four decades. It provides an overview of the extensive attempts carried out for the purpose of ... -
Educational leadership seen through the perspectives of liberal and servile art: Seven features of educational leadership according to a Norwegian context
Hagerup, Pia Skog (Doctoral theses at NTNU;2019:156, Doctoral thesis, 2019)Utdanningsledelse sett gjennom perspektivene liberal og servil kunst Over de siste par tiår har det vært en økende interesse for og fokus på utdanningsledelse. Interessefokuset har blitt tydeligere i takt med en økende ... -
Estetiske anslag i undervisning - En studie av sanselig didaktisk design og dramaturgisk tenkning i Storylineprosjektet 'Åpne dører mot verden'
Solum, Maren Kristine Brøndbo (Master thesis, 2018)Masteroppgaven «Estetiske anslag i undervisning» beskriver et forsknings- og utviklingsprosjekt som undersøker betydningen av estetiske anslag basert på sanselig didaktisk design i Åpne dører mot verden, et storylineprosjekt ... -
Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv - En kasusstudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole
Råberg, Hanne Mette (Master thesis, 2018)Masteroppgaven Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv er en kassustudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole. Studien fokuserer på dramaturgiske grep, innganger ... -
Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv - En kasusstudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole
Råberg, Hanne Mette (Master thesis, 2018)Masteroppgaven Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv er en kassustudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole. Studien fokuserer på dramaturgiske grep, innganger ... -
Gatekunst av Dolk og Pøbel som anslag i en kunstfaglig læringsprosess på mellomtrinnet i grunnskolen
Sæterstad, Torill (Master thesis, 2012)Denne studien søker kunnskap om betydning av et kunstfaglig anslag i undervisning, og motivasjonsfaktorer for kunstfaglig arbeid hos elevene. Gjennom deltakelse i en kunstfaglig læringsprosess ledes elevene mot en kunstfaglig ... -
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring
Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ... -
Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv
Olaussen, Ingvild Olsen (Doctoral theses at NTNU;2018:350, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Også de aller minste barna forteller historier. Historiene kommer før ordene, og de blir til i lek og samspill. I sin doktoravhandling undersøker Ingvild Olsen Olaussen de minstes kompetanse på struktur og ... -
Kindergarten teachers as mediators in sociodramatic play interaction: A study of how kindergarten teachers function as mediators in sociodramatic play interaction with children aged four and five
Thoresen, Elin (Doctoral theses at NTNU;2017:108, Doctoral thesis, 2017)This study investigates how kindergarten teachers function as mediators when they attempt to interact in sociodramatic play frames with children aged 4–5. This study focuses on the adults—on the kindergarten teachers and ... -
Kroppslig læring med ekspressive masker. En autoetnografisk og performativ unersøkelse
Rian, Brit (Master thesis, 2020)Denne studien er en praksisledet kunstfagdidaktisk undersøkelse med oppmerksomhet på kroppslig læring. Studiens analytiske spørsmål er: Hvordan kan arbeid med ekspressive masker åpne opp for erfaringer med kroppslig læring ... -
Kunstfaglig didaktikk for dybdelæring i lys av pragmatisk estetikk
Bustnes, John Harald Svaleng (Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan kunstfaglige tenkemåter kan bidra til forståelse for dybdelæring. Problemstillingen er: Hvordan kan et pragmatisk estetisk perspektiv i kunstfaglig didaktikk bidra til ... -
Kunstformidling for barn i barnehagealder i et museum - En mikroetnografisk studie med Rockheim som scene
Brattgjerd, Aina Elisabeth (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner kunstformidlingen for barn i barnehagealder på Rockheim - det norske nasjonale museet for populærmusikk. Mens museene tradisjonelt har vært sett på som autoritære ... -
NAFOL - en forskerskole for norsk lærerutdanning : en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst
Østern, Anna-Lena; Smith, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne artikkelen er å belyse hvordan konseptet for den nasjonale forskerskolen for lærerutdanningene, NAFOL (2010-2021), er designet, og hvordan oppdraget å være en merverdi i forskerutdanning er konkretisert ... -
Pedagogy is just common sense: A case study of student teachers’academic learning practices
Sjølie, Ela (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:228, Doctoral thesis, 2014)The backdrop for this thesis is the persisting criticism against teacher education. Teacher education is claimed to be overly theoretical, unrealistic, and distant from practice. As a result of this criticism, teacher ... -
Playback Theatre: Intra-acting with stories in postapartheid South Africa
Barolsky, Kathy (Doctoral theses at NTNU;2022:240, Doctoral thesis, 2022)Summary This PhD explores the political potential and limitations of staging Playback Theatre (PT) in post-apartheid South Africa. The research site is Drama for Life Playback Theatre, based in Johannesburg, South Africa, ... -
Supervision by an artist creating a poetic universe as a reference in the development of aesthetic approaches to pedagogical supervision
Østern, Anna-Lena (Journal article; Peer reviewed, 2012)This article is based on a study of what contributes to the development of an aesthetic approach to supervision that might be identified in a choreographer’s supervision of artists in a co-creative artistic production ... -
Understanding drama teaching in compulsory education in Iceland: A micro-ethnographic study of the practices of two drama teachers
Thorkelsdóttir, Rannveig Björk (Doctoral thesis at NTNU;2016:218, Doctoral thesis, 2016)The rationale for this study is that drama was included in the national curriculum framework in Iceland for the first time in 2013. As a result, there were considerable tensions connected with how Icelandic schools could ... -
Ungdomsskoleelevers komponering med garageband på ipad. En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv
Bandlien, Bjørn-Terje (Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:305, Doctoral thesis, 2019)Debatten omkring skolens bruk av digitale verktøy generelt og nettbrett spesielt har pågått de siste årene og er fremdeles dagsaktuell. Innenfor musikkfaget har iPad- og GarageBand-teknologien blitt omfavnet av mange lærere ...