Blar i NTNU Open på forfatter "Rismark, Marit"
-
Dealing with children with withdrawn behavior: A narrative study of one teacher's dealings with a child with withdrawn behavior: in ordinary classroom activities
Sæteren, Anne-Lise (Doctoral thesis at NTNU;2016:153, Doctoral thesis, 2016)Å være lærer er en kompleks og intens jobb. Hovedoppgaven for læreren er å veilede den enkelte elev i hans eller hennes læring og utvikling. Elevgruppene er sammensatte og mangfoldig, og alle elever har rett på tilrettelagt ... -
Designing teaching practice in post-graduate education
Sølvberg, Astrid Margrethe; Rismark, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper explores how teachers can design post-graduate teaching practice in ways that allow participants to construct new knowledge that supports their daily work practice. To explore the design of teaching practice ... -
"... det er en læringsprosess å jobbe her." En kvalitativ studie av hvordan ansatte ved et helseforetak opplever arbeidsfellesskapet sitt som et læringsfellesskap.
Wiggen, Christin Uvsløkk (Master thesis, 2020)Det sies at vi lever i et kunnskapssamfunn. I dette ligger det at kunnskap til stadighet anerkjennes som bærende innsatsfaktor for mange ulike yrker og bransjer. I takt med denne utviklingen, preges arbeidslivet av økt ... -
«... en god blanding mellom fulltids jobb og fulltids studie.»
Aamold, Nora Henriette (Master thesis, 2021)På samme måte som samfunnet i dag utvikler seg hurtigere enn tidligere, er også arbeidslivet i kontinuerlig endring. I takt med disse prosessene vil følgelig arbeidsfellesskapene utvikles og forandre seg fra det vi er vant ... -
En kvalitativ studie av fellesfaglærere på yrkesfaglig utdanningsprogram
Lindset, Marit (Master thesis, 2013) -
En kvalitativ studie av hvordan ansatte ved et helseforetak opplever muligheter for kompetanseutvikling på arbeidsplassen
Skaalvik, Kristin (Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan ansatte ved et helseforetak opplever muligheter for kompetanseutvikling. Undersøkelsens hensikt var å belyse arbeidsplassens læringsmuligheter, samt hva som kan bidra for ... -
"Hvordan kan overføringsmøte mellom barnehage og skole tilrettelegge for at flere barn får utbytte av det ordinære opplærlingstilbudet?" En kvalitativ tilnærming gjennom fokusgruppeintervju
Bårnes, Dorthe Kyvik (Master thesis, 2019)Gjennom mitt arbeid som støttepedagog i kommunen har jeg i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) vært med på å overføre barn fra barnehagen og inn i skolen. For veldig mange barn går dette skifte, fra å være ... -
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program
Sølvberg, Astrid Margrethe; Moen, Torill; Rismark, Marit; Tveit, William Arne (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study explores reflection logs produced by course participants during a postgraduate university course arranged for Norwegian educational psychology counsellors. A grounded theory approach revealed that “useful” was ... -
Lærere og skoler i utvikling
Wiken, Sidsel Jorunn (Master thesis, 2010) -
Mine brødre, en kvalitativ studie av Den Norske Frimurerorden som sosialt fellesskap
Konst, Rigmor H. Valleraunet (Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven er søkelyset rettet mot betydningen av sosiale fellesskap. Sosiale fellesskap kan være særlig relevant å utvikle kunnskap om i lys av at mange mennesker tilbringer mye av sin tid i hverdagen på ... -
Muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisning - Praksis i undervisning i norsk som andrespråk
Apjok, Gizella (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven belyser læreres praksis med hensyn til bruk av muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisningen. Målet er å undersøke om det finnes mønster i bruk av tilbakemeldinger, og om lærere ... -
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?
Moen, Torill; Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere ... -
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015
Moen, Torill; Rismark, Marit; Samuelsen, Anne Sofie; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2018)The article reviews research on the Norwegian Educational Psychological service (EPS) in the period spanning 2000–2015. The material investigated consists of high quality research in terms of PhD studies and blind peer-reviewed ... -
Trajectories through vocational education and training
Lyngsnes, Kitt Margaret; Rismark, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2018)This article presents a longitudinal study of students in vocational education in Norway. Statistics show that one third of the students do not complete their vocational education. In our study, we have followed 32 students ... -
Veileding som læringsressurs i fagopplæringen
Flønæs, Tone (Master thesis, 2011) -
... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
Risvik, Marie Kobberød (Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på ... -
Video as a Learner Scaffolding Tool
Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores how videos support and scaffold students’ study behaviour. To explore this, we have revisited data material from four of our previous studies. The constant-comparative method guided the analysis of ...