"... det er en læringsprosess å jobbe her." En kvalitativ studie av hvordan ansatte ved et helseforetak opplever arbeidsfellesskapet sitt som et læringsfellesskap.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784650Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det sies at vi lever i et kunnskapssamfunn. I dette ligger det at kunnskap til stadighet anerkjennes som bærende innsatsfaktor for mange ulike yrker og bransjer. I takt med denne utviklingen, preges arbeidslivet av økt fokus på læring som finner sted på- eller i umiddelbar tilknytning til arbeidsplassen. Studien undersøker i denne forbindelse hvordan ansatte ved et helseforetak opplever arbeidsfellesskapet sitt som et læringsfellesskap, med bakgrunn i følgende problemstilling:
Hvordan opplever de ansatte ved et helseforetak, arbeidsfellesskapet sitt som et læringsfellesskap?
Grunnet problemstillingens vide omfang, avgrenses studien til å omfatte (1) på hvilke måter kunnskap deles innenfor organisasjonen, og (2) hvilke organisatoriske kjennetegn som ser ut til å fremme eller hemme læring innenfor arbeidsfellesskapet. Studien er forankret i et sosiokulturelt læringsperspektiv, hvor fokus er på hvordan individer lærer i samhandling med andre. Videre kombineres innsikt fra dette perspektivet med teorier om situert læring i praksisfellesskaper, kunnskapsdeling, samt distinksjoner om ekspansive og restriktive læringsmiljøer. For å undersøke hvilke organisatoriske kjennetegn som fremmer et læringsmiljø innenfor arbeidsfellesskapet, sees dette i lys av tidligere forskning på organisasjons- og læringskultur. Det empiriske grunnlaget bygger på kvalitativ metode, hvor det er gjennomført åtte semistrukturerte intervju. Det empiriske materialet er videre analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv-induktiv metode. Resultatene viser at arbeidsfellesskaper kan virke svært læringsfremmende dersom forholdene på arbeidsplassen ligger til rette for det. Dette krever imidlertid at ansatte aktivt engasjerer seg og deltar med gjensidig engasjement i samhandlingsprosesser, noe som videre medfører deling av kunnskap og erfaringer på bakgrunn av ulike fagbakgrunner, innfallsvinkler og synspunkter blant medarbeiderne. Videre viser det nære arbeidsfellesskapet seg avgjørende for læring, da dette synes å fordre kollektive diskusjoner og refleksjoner på bakgrunn av delte kunnskaper og erfaringer. Hva angår organisasjons- og læringskultur, viser det seg avgjørende at ansatte opplever trygghet, tillit og åpenhet blant medarbeidere. Videre tyder det på at disse kulturelle kjennetegnene er avgjørende at de ansatte søker råd og deler kunnskap og erfaringer innenfor arbeidsfellesskapet. Det kan dermed tenkes at arbeidsfellesskapet innenfor den undersøkte enheten, også kan defineres å være et læringsfellesskap. It is often claimed that we live in a “knowledge society”. This entails that knowledge is recognized as a key factor for the success of a variety of different professions and industries. In line with this development, the working life is characterized by an increased focus on learning, either at or in immediate relation to the workplace. This study will therefore examine how employees at a health care organization perceive their work community as a community of learning, based on the following research question:
How do employees at a health care organization perceive their work community as a community of learning?
Due to the broad scope of the research question, the study will focus on (1) the ways in which knowledge is shared within the organization, and (2) what organizational characteristics appear to promote or inhibit learning within the work community. The study is rooted in a sociocultural perspective on learning, which focuses on how individuals learn through interactions with others. Furthermore, insights from this perspective will be combined with theories of situated learning in communities of practice, knowledge sharing, as well as distinctions between expansive and restrictive learning environments. To examine the organizational characteristics that promote a learning environment within the work community, the study will also draw on previous research on organizational- and learning culture. The empirical research is based on a qualitative methodological approach, in which eight semi-structured interviews have been conducted. The empirical material is further analysed through a step-by-step deductive-inductive-method. The findings show that working communities can be very encouraging for learning if the right workplace conditions are in place. However, this requires that that the employees actively engage and participate with each other through interactions, which in turn enables the sharing of knowledge and experience on the basis of various professional backgrounds, approaches and views among the employees. Furthermore, the close working community proves to be essential for learning, as this learning seems to benefit from collective discussions and reflections based on shared knowledge and experience. When it comes to organizational and learning culture, it is crucial that the employees experience security, trust and openness in the work context. It also indicates that these cultural characteristics form the basis of for establishing a low threshold for seeking advice and sharing knowledge and experience within the working community. One could therefore argue that the working community at the studied organization can also be defined as a learning community.