En kvalitativ studie av hvordan ansatte ved et helseforetak opplever muligheter for kompetanseutvikling på arbeidsplassen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080366Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan ansatte ved et helseforetak opplever muligheter for kompetanseutvikling. Undersøkelsens hensikt var å belyse arbeidsplassens læringsmuligheter, samt hva som kan bidra for å skape et kunnskapsfremmende læringsmiljø. Problemstillingen er som følger:
Hvordan opplever ansatte ved et helseforetak muligheter for kompetanseutvikling?
Undersøkelsen er forankret i et sosiokulturelt læringsperspektiv, der fokuset er hvordan individer samarbeider og lærer med andre. Dette kombineres med det teoretiske rammeverket om kompetanseutvikling, situert læring i praksisfellesskaper, kunnskapsdeling, samt restriktive og ekspansive læringsmiljøer. Teoriene kombineres med tidligere forskning på kunnskapsdeling og restriktive- ekspansive rammeverket, for å undersøke kjennetegn som fremmer et læringsmiljø i helseforetaket. Empirisk grunnlaget er bygget på kvalitativ metode, der det er gjennomført fem semistrukturerte intervjuer. Analysen av det empiriske materialet er analysert ved bruk av stedgivs- deduktive induktive metoden.
Undersøkelsens funn viser at samarbeid oppleves som et omdreiningspunkt for læring, der ansatte gjennom samarbeid deler erfaringer og kunnskap. Dette kan virke svært læringsfremmende og blir sett på som en ressurs for læring. Dette krever imidlertid at ansatte aktivt deltar med et gjensidig engasjement i arbeidsfellesskapet, noe som kan medfører at deling av erfaringer og kunnskap, på bakgrunn av ulik kompetanse og synspunkter, deles blant kollegaer. Videre viser manglende kommunikasjon og gangsnakking som barrierer for kunnskapsdeling, som synes å ha betydning for de ansattes læringsmuligheter. Der det å møte hverandre «på midten», samt være mottakelig for å ta til seg tips og råd, viser seg å være avgjørende for om arbeidskulturens læringskvalitet bærer preg av tillit og åpenhet. Videre tyder det på at ledelsen oppleves som begrensende i sin tilrettelegging for læring, samt deling av kunnskap og kompetanse. Fokuset på bevisstheten rundt læringspotensialet som befinner seg i arbeidsfellesskapet virker å ikke være i fokus hos ledelsen, men at fokuset er på de som deltar på ulike lærings- og utviklingstiltak videreformidler til fellesskapet. Dermed kan det tenkes at innenfor det undersøkte helseforetakets arbeidsfellesskap, kan bli definert som et læringsfellesskap, mens ledelsens tilrettelegging for kompetanseutvikling og læringsmuligheter kan defineres som restriktive. This qualitative study explored employees' experiences at a healthcare company regarding opportunities for competence development. The survey aimed to provide insights into the learning opportunities available in the workplace and identify factors that can help create an environment that promotes knowledge acquisition. The issue at hand is:
How do employees at a healthcare company experience opportunities for competence development?
The investigation is rooted in a socio-cultural learning perspective, focusing on how individuals collaborate and learn with others, which also incorporates the theoretical framework of competence development, situated learning within communities of practice, knowledge sharing, and restrictive and expansive learning environments. The theories are combined with previous research on knowledge sharing and the restrictive-expansive framework to examine characteristics that promote a learning environment in the healthcare industry. The empirical basis of this study is founded on a qualitative approach, where five semi-structured interviews have been conducted. The empirical material has been analysed using the deductive-inductive method.
The study’s findings show that collaboration is experienced as a turning point for learning, where employees share experiences and knowledge through collaboration. This can motivate and aid learning. However, this requires employees to actively participate with a mutual commitment in the working community, which can lead to employees sharing experiences and knowledge based on different skills and viewpoints. Lack of communication and small talk hinder knowledge sharing and employee learning. Meeting "in the middle" and being open to advice determines whether the work culture's learning quality is trusting and open. Furthermore, it suggests that the management is perceived as limiting in its facilitation of learning, as well as the sharing of knowledge and expertise. The focus on the awareness of the learning potential in the working community does not seem to be the focus of the management. However, the focus on those who participate in various learning and development measures is conveyed to the community. Thus, it can be thought that the examined health organisation's working community can be defined as a learning community, whereas the management ́s facilitation of competence development and learning opportunities can be defined as restrictive.