«... en god blanding mellom fulltids jobb og fulltids studie.»
Description
Full text not available
Abstract
På samme måte som samfunnet i dag utvikler seg hurtigere enn tidligere, er også arbeidslivet i kontinuerlig endring. I takt med disse prosessene vil følgelig arbeidsfellesskapene utvikles og forandre seg fra det vi er vant til. En viktig del av dette er en rekke omstillinger på arbeidsplassen. Omstillingene medfører også at ansatte skifter jobber oftere enn tidligere. Denne studien retter derfor fokus mot de nyansatte på arbeidsplassen og undersøker hvordan nyansatte opplever å bli en del av arbeidsfellesskapet, samt hvordan arbeidsfellesskapet kan ha funksjon som et læringsfellesskap. Følgende problemstilling ligger til grunn for studien:
Hvordan kan arbeidsfellesskapet fungere som et læringsfellesskap for nyansatte på arbeidsplassen?
Studien er forankret i et sosiokulturelt læringsperspektiv, og læring forstås som å oppstå i samhandling med andre. For å belyse den aktuelle problemstillingen, vil det legges vekt på teorier om situert læring i praksisfellesskap, kunnskapsdeling, prosessen inn i fellesskap og skillet mellom ekspansive og restriktive læringsmiljøer.
Den metodologiske fremgangsmåten er forankret i et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte intervjuer som metode for datainnsamlingen. Det er gjennomført fire intervjuer med like mange informanter som alle er nyansatte på sin nåværende arbeidsplass. Videre er det empiriske materialet blitt analysert ved bruk av tematisk analyse, for å avdekke det dype meningsinnholdet av informantenes opplevelser.
Gjennom analysen fremstår fire hovedtemaer som beskriver hvordan nyansatte kan oppleve arbeidsfellesskapet som et læringsfellesskap. Disse temaene reflekterer dermed ulike sider ved hvordan nyansatte opplever arbeidsfellesskapet, samt hvilke aspekter som kan være læringsfremmende og hemmende. Temaene er som følger:
1. Læring og utvikling i arbeidsfellesskapet 2. Kolleger som støttespillere3. Kunnskapsdeling mellom kolleger4. Inviterende kvaliteter i fellesskapet
Gjennom drøftingen blir det synlig at nyansatte erfarer arbeidsfellesskapet som unikt, utfordrende og læringsfremmende. Når nyansatte får tilgang og aksepteres inn i arbeidsfellesskapet, kan læring og utvikling fremmes og oppstå. Det synes imidlertid som at veien inn i arbeids- og læringsfellesskapet er ulik for de nyansatte. Kolleger vises å være nøkkelen for læring og utvikling hos nyansatte, men og arbeidsfellesskapet. As society today is developing faster than before, working life is also constantly changing. In line with these processes, working communities will consequently develop and change from what one might be used to. An important part of this is the restructuring and reconstruction of the workplace, in which employees might switch jobs more often than before. Therefore, this study will focus on the new employees, by examining how they experience becoming a part of the work community, as well as how they use the work community as a learning community. This master’s thesis will investigate the following research question:
How can the working community function as a community of learning for new employees in the workplace?
The study is rooted in a socio-cultural learning perspective, where learning is considered to arise in interaction with others. In order to investigate the presented research question, emphasis will be placed on theories of situated learning in communities of practice, knowledge sharing, the process of becoming a part of communities and the distinctions between expansive and restrictive learning environments.
The methodological approach is based on a qualitative research design with semi- structured interviews as a method for data collection. Four interviews with four informants have been conducted, who are all new employees at their current workplace. Furthermore, the empirical material has been analyzed using thematic analysis, to uncover the deeper contents of meaning in the informants' experiences.
Through the analysis, four main themes appear relevant with regard to how new employees can experience the work community as a learning community. These themes reflect various aspects of how new employees experience the work community, as well as which aspects can promote and inhibit learning. The themes are as follows:
1. Learning and developing in the work community 2. Colleagues as supporters3. Sharing knowledge between colleagues4. Inviting qualities in the community
Through the discussion, it becomes apparent that new employees experience the work community as unique, challenging and learning-promoting. When new employees gain access and are accepted into the work community, learning and development can be promoted and arise. However, it seems that the path into the work and learning community is somewhat unique for each new employee, with colleagues emerging as the key for learning and development both for new employees and in the work community in general.