Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 99890-99909 av 100515
-
Youths, Pandemic and Time: Insights from youths' narratives of their pandemic experiences into the interplay between time and subjective experiences
(Master thesis, 2022)The current generation of youths certainly had a different youthhood in comparison to the previous generations of youths. After all, they had to experience a pandemic during their youth. These are bold statements to make, ... -
YouTube gameres visning av kulturelle normer og identitetsuttrykk
(Bachelor thesis, 2019)YouTube blir brukt av gamere for å dele videoer av seg selv spille. PewDiePie og SSSniperWolf er to av disse spill identitetene på YouTube, hvor under en kvalitativ analyse av deres videoinnhold kommer til å gå innpå ... -
YouTubes overtalelsesarbeid i kontroversen om Artikkel 13/17 i EUs digitalmarkedsdirektiv
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg studert kontroversen om Artikkel 13/17 i EUs digitalmarkedsdirektiv. Målet er å svare for hvordan YouTube posisjonerer seg strategisk når de blir utfordret med nye offentlige reguleringer som kan ... -
YouTubing: Challenging Traditional Literacies and Encouraging Self-Organisation and Connecting in a Connectivist Approach to Learning in the K-12 System
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article argues that a new research trajectory in the Connectivism debate should be open to the K-12 system, and that education should consider the Web 2.0 application YouTube as a pedagogical tool in learning. We aim ... -
«You’ll never walk alone»: En kvalitativ studie av fotballens supporterkultur og dens funksjoner i en ny modernitet
(Master thesis, 2014)Tematikken for dette prosjektet ligger i spenningsfeltet mellom supporterkultur, religiøsitet og modernitet. Det sees her nærmere på de likhetstrekk som finnes mellom fotball og religion med tanke på de funksjoner de ... -
“You’re Not Born with Talent” Talented Girls’ and Boys’ Perceptions of Their Talents as Football Players
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Generally in sports, there is a strong assumption of a connection between skill level in young age and adulthood. Studies have mainly focused on the coaches’ understanding and role in identifying and developing talent. In ... -
Yrkesaktive med hørselsutfordringer
(Bachelor thesis, 2022)Introduksjon Arbeid anses å være svært viktig for deltakelse og integrering i samfunnet. De som er i jobb, har i gjennomsnitt bedre helse enn de som står utenfor. Kommunikasjon er essensielt i de fleste yrker. For mennesker ... -
Yrkesaktive med hørselsutfordringer
(Bachelor thesis, 2022)Introduksjon Arbeid anses å være svært viktig for deltakelse og integrering i samfunnet. De som er i jobb, har i gjennomsnitt bedre helse enn de som står utenfor. Kommunikasjon er essensielt i de fleste yrker. For mennesker ... -
Yrkesaktive med hørselsutfordringer og tilrettelegging i arbeidslivet
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn Deltakelse i arbeidslivet for mennesker med hørselsutfordringer, er et tema som har fått økt fokus de seinere årene. Personer med redusert hørselsfunksjon har lavere yrkesdeltakelse enn normalbefolkningen og de ... -
Yrkesaktiviteten blant foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2013)Samfunnsvitenskapelig forskning om familier eller foreldre med funksjonshemmete har i tidligere forskning hatt et fokus som lå på mulige belastninger dette kunne føre med seg for foreldrene, både av psykiske og fysiske ... -
Yrkesdifferensiert opplæring det første året på videregående skole for programområdet Design og håndverk
(Master thesis, 2020)Sammendrag Hensikten med denne studien har vært å rette fokus på yrkesdifferensiering innen Design og håndverk (DH)Vg1, et bredt utdanningsprogram som kvalifiserer til 52 ulike yrker. De senere årene har DH hatt lav innsøking ... -
Yrkesetisk kompetanse - fra klasserommet til pasientmøter i ambulansearbeid
(Master thesis, 2022)Yrkesetisk kompetanse er viktig i ambulansearbeid, noe flere studier setter søkelyset på (Bremer & Holmberg, 2020, Abelsson & Lindwall, 2018). Utdanningen til ambulansearbeider utgjør to år i videregående skole og to år ... -
Yrkesfagelevar og matematikk - Ein studie av elevar på Bygg- og Anleggsteknikk sine haldningar til matematikkfaget, og deira matematiske forståing av yrkesretta og tradisjonell matematikk
(Master thesis, 2018)Målet med denne masteroppgåva er å kartleggje kva for samanheng det er mellom elevar på studieprogrammet Bygg- og Anleggsteknikk sine haldningar til matematikk og deira matematiske forståing av matematikk i ulike kontekstar. ... -
Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study examines experiences of vocational teacher students in practice at work places. The aim is to develop and ensure that the practice is in accordance with the purpose of the Vocational Teacher Education programme ... -
Yrkesfaglige idrettstilbud
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt skoler med tilbud om kombinert yrkes- og idrettsfag, med vekt på motiver for å opprette slike tilbud, informasjon om praktiske utfordringer og løsninger, pluss informasjon om etterspørsel ... -
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen - En kvalitativ undersøkelse om inkludering av yrkesfaglæreres kunnskaper og erfaringer i ungdomsskolens praksisfellesskap og i skoleutvikling.
(Master thesis, 2019)Yrkesfaglærere har det siste tiåret formelt kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet (Endr. i forskrift til opplæringslova, 2008), men ifølge styringsdokumenter er det uklart for hvilke områder yrkesfaglærere kan bidra ... -
Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling det første året i yrket: En kvalitativ studie av fem yrkesfaglærere innen utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen er det yrkesfaglærerens opplevelse av profesjonell utvikling som er i fokus. Problemstillingen er: Hvordan opplever yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag profesjonell utvikling ... -
Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:116, Doctoral thesis, 2023)English summary Vocational education and training teachers' assessment work Vocational education and training (VET) teachers are responsible for assessing students’ learning, just like other teachers in upper secondary ... -
Yrkesfaglæreres forståelse av kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens problemstilling er «Hvordan kan yrkesfaglærere sin forståelse av kunnskapsutvikling påvirke utformingen av utdanningen og skape mening for yrkesfagelever?». Mitt utgangspunkt for studien er at det ut ifra ... -
Yrkesfaglærernes bidrag til rekruttering i yrkesfagene -En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers hospitering på Vg1 yrkesfag
(Master thesis, 2021)Utdanning av flere fagarbeidere i Norge er en nasjonal satsning. Dette arbeidet er forankret i undersøkelser som viser en fremtidig stor mangel på fagarbeidere om dagens antall fullførte fag- og svennebrev fortsetter. Det ...