Yrkesaktive med hørselsutfordringer
Abstract
Introduksjon Arbeid anses å være svært viktig for deltakelse og integrering i samfunnet. De som er i jobb, har i gjennomsnitt bedre helse enn de som står utenfor. Kommunikasjon er essensielt i de fleste yrker. For mennesker med hørselsutfordringer kan dette gjøre jobb til en krevende affære, både fysisk og psykisk. Opplevelsen av arbeidshverdagen er nødvendig å undersøke for å imøtekomme aktuelle behov, slik at flest mulig kan bli værende i jobb.
Bakgrunn Hensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan yrkesaktive personer med hørselsutfordringer opplever arbeidslivet. Målet er å bidra til økt kunnskap på feltet, for å styrke kompetansen i virksomheter og i fagmiljøet.
Metode Oppgaven har et fenomenologisk vitenskapsteoretisk ståsted med bruk av kvalitativ metode. Datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte intervju av seks informanter, enten over Teams eller med fysisk oppmøte. Analysen baseres på prinsippet om empirinær koding og opprettelse av kodegrupper. Det mest elementære fra de ulike kodegruppene har blitt sortert og systematisert, og danner grunnlaget for oppgavens innhold.
Resultat Innsamlet datamateriale har ført til fire hovedkategorier: energi og arbeidsmengde, oppfølging, åpenhet og stigma, og mestring. Resultatene tilsier en stor variasjon blant informantenes opplevelser, men med en felles enighet om betydningen av å være i jobb.
Konklusjon Yrkesaktive personer med hørselsutfordringer opplever et behov for bedre oppfølging, fokus på åpenhet og minimering av stigmatiserende holdninger. Tilrettelegging og mestringsstrategier begrenser energitap, potensielle sykemeldinger og frafall fra arbeidslivet. Konsekvensene av hørselsutfordringer i arbeidslivet kan være omfattende og bør synliggjøres for å kunne forebygges. Introduction Working life is important when it comes to participation and integration in society. On average, people who work are healthier than those not able to. Communication is an essential part in most lines of work, and for people with hearing impairments this can cause mental and physical challenges in working life. It is necessary to study the experience of the working day to be able to accommodate required needs. This can facilitate higher work participation.
Purpose The purpose of this bachelor study was to examine how employees with hearing impairments experience their working life. The aim is to contribute to increase the knowledge among companies and in the field of audiology.
Method This study has taken a phenomenological approach with the use of qualitative method. The data was obtained through semi-structured interviews of six informants through Teams or physical attendance. The analysis is based on the principal of empirical coding and the development of code groups. Sorting and systemizing the most important findings of the code groups, forms the foundation of this study.
Results Compiled data has led to four main categories: energy and workload, follow-up, transparency and stigma, and coping. The results indicate large varieties amongst informants’ experiences, but with a common agreement on the importance of being employed.
Conclusion Employees with hearing impairments experience the need for improved follow-up, focus on transparency and the minimization of stigmatizing attitudes. Accommodation and coping strategies reduces energy loss, potential sick leave and unemployment. The consequences caused by hearing impairment in employment can be extensive and should be made visible to be prevented.