Læresituasjoner i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen: Studentevaluering
Research report

Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144258Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU i Gjøvik [208]
Sammendrag
Denne rapporten er basert på studentevalueringer fra Prosjekt ”Læresituasjoner i pleie og
omsorgstjenesten i kommunen.” Dette var et delprosjekt under ”Geriatri fra 1 til 3” som hadde
til hensikt å fokusere på geriatri i grunnutdanningen, og at sykepleierstudenter opplever
eldreomsorgen som et spennende og utfordrende fagfelt. Prosjektet ble avsluttet i 2003.
Som høgskolelærere ved Høgskolen i Gjøvik, Institutt for sykepleiefag, har vår veiledning av
sykepleiestudenter i hovedsak foregått i pleie - og omsorgstjenesten i kommunene.
Mediabildet av eldreomsorgen generelt, og særlig i sykehjemmene, har hatt negativt fortegn
de siste tiår. Reportasjene beskriver pleieforsømmelser, overgrep, dårlig rekruttering av
fagpersonell og utslitte pleiere. Også undersøkelser som “Sykehjemmets skyggesider”
forsterker inntrykket (Malmedal 1998).
De som arbeider i sykehjemmene kjenner lavstatus stemplet som tyngende. De ønsker å være
stolte av arbeidsplass/praksisplass og pleien de gir. De ønsker at pasientene og deres
pårørende skal ha grunn til å være fornøyd med sykehjemmet. De ønsket selv en
bevisstgjøring og operasjonalisering av egen kompetanse. De ønsker å vise media positive
bilder av livet i sykehjemmet.
En del studenter hevdet at de fikk vilkårlig oppfølging i praksis. De forstår ikke hva de skal
lære i sykehjemmet. De sier skolen og praksis lever i to verdener. Vi snakker ikke samme
språk.
Frustrasjoner og fremtidsdrømmer bidro til samarbeidet med sykehjemmene.
Dette synes vi som høgskolelærere var et interessant og spennende utgangspunkt for et videre
samarbeid med sykehjemmene. I desember 2001 innledet vi derfor et samarbeid med fire
sykepleiere fra store, nærliggende sykehjem. Vi seks ble en samarbeidsgruppe.
Utgiver
Høgskolen i GjøvikSerie
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2006:1