Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55967-55986 av 100789
-
Lærermotivasjon i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker kroppsøvingslæreres motivasjon, med fokus på deres tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov og autonome motivasjon. Forskning viser at kroppsøvingslæreres motivasjon blir påvirket ... -
Lærermotstand i Norge under andre verdenskrig
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg motstanden norske lærere utførte mot den nye skolepolitikken som Nasjonal Samling la ut for dem etter partiet fikk politisk makt 25. september 1940 som følge av den tyske okkupasjonen under andre ... -
Lærerne i den digitale skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for lærernes opplevelser og erfaringer av den digitale skolen under nedstengningen i koronapandemien. Med utgangspunkt i disse opplevelsene, diskuteres potensielle ... -
Lærernes arbeid med arter i nærmiljøet.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes bruk av digitale kartressurser
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningsoppgaven har jeg tatt for meg lærerens bruk av digitale kartressurser i skolesammenheng, og har i den anledningen benyttet meg av kvalitativt intervju, og intervjuet tre lærere fra praksisskolen jeg var ... -
Lærernes bruk av modeller i naturfagsundervisningen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes forestillinger om de andre : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres oppfatninger til spørsmål om befolkningsvekst og utvikling
(Master thesis, 2016)This thesis is the second part of a research project named “The conception of the others” following up its predecessor, which dealt with students’ attitude towards the population in developing countries, with a new focus ... -
Lærernes forventninger til elever med spesialpedagogiske behov: En kvantitativ studie av spesialpedagogiske kategoriers effekt på lærernes forventninger
(Doctoral theses at NTNU;2021:48, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet i denne avhandlingen er dilemmaet omkring identifisering av spesialpedagogiske behov hos elever. Spesialpedagogiske kategorier som benyttes kan medføre at læreren får lavere forventninger til ... -
Lærernes perspektiv på sentrale lederferdigheter hos leder
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven belyser følgende problemstilling: «Hvilke lederferdigheter mener lærerne er sentrale hos leder, for å fremme lærernes læring?» I Stortingsmelding nr. 28, Stortingsmelding nr. 30, NOU 2015: ... -
Lærernes perspektiv på sentrale lederferdigheter hos leder
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven belyser følgende problemstilling: «Hvilke lederferdigheter mener lærerne er sentrale hos leder, for å fremme lærernes læring?» I Stortingsmelding nr. 28, Stortingsmelding nr. 30, NOU 2015: ... -
Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - En kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne masterstudien er Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - en kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan lærere i yrkesrettet norskopplæring utvikler sin ... -
Lærernes utdanning og kunnskap, og deres holdninger til undervisning av samfunnskunnskap i et kritisk danningsperspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2017:27, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Drivkraften bak dette avhandlingsarbeidet har vært å bidra med kunnskap som kan føre til en bedre forvaltning av samfunnskunnskapens tema i grunnskolen. Det blir særlig argumentert for å ivareta det kritisk ... -
Lærerperspektiver på innføringen av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema
(Master thesis, 2022)Denne samfunnsdidaktiske studien omhandler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i den norske skole. Studiens problemstilling er: Hvordan har opplevelsen av innføringen av det tverrfaglige teamet demokrati og ... -
Lærerprofesjonalitet - Et puslespill med faglige, pedagogiske og sosiale brikker
(Master thesis, 2014) -
Lærerprofesjonen i møte med livsmestring
(Master thesis, 2021)Masterstudien er gjennomført på bakgrunn av et sterkt engasjement for å utforske kontaktlærerrollen i møte med livsmestring. Livsmestring inngår i det nye tverrfaglige tema «folkehelse og livsmestring», og det er en valgt ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst
(Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst.
(Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærerrollen og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er lærerrollen og psykisk helse i skolen. Formålet med studien er å få innsikt i lærernes tanker om egen rolle og hvordan man møter elever med psykiske vansker. Studien har også søkelys ... -
Lærers opplevelser og erfaringer av relasjon til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaver er å få frem lærerens stemme i forhold til erfaringer og opplevelser med utagerende atferd. Utagerende atferd er et kjent problem i skolen, som blir mye omtalt. Lærerstemmen kommer ikke ...