Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55736-55755 av 100515
-
” Lærere har den kraften at de kan påvirke deg for resten av livet ”: En intervjustudie av fire elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har undersøkt elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg. Min intensjon var å få frem elevenes stemme i henhold til hvordan de selv opplever skolesituasjonen og hva som er viktig for at ... -
Lærere i lønnskamp - holdninger til status og lønn gjennom media 1986-1988
(Master thesis, 2014) -
Lærere og skoler i utvikling
(Master thesis, 2010) -
Lærere og tolkers refleksjoner rundt det tolkemedierte klasserommet
(Master thesis, 2014)Foreldre til hørselshemmede barn kan velge opplæring etter § 2.6 i Opplæringsloven for sine barn. Dette betyr at de skal ha opplæring i og på norsk tegnspråk. For elever som får opplæring på sin hjemmeskole kan dette ... -
Lærere og tolkers refleksjoner rundt det tolkemedierte klasserommet : en intervjustudie
(Master thesis, 2014) -
Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ... -
Læreren i møte med elever som viser utagerende atferd
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven favner temaet atferd, med spesielt fokus på utagerende atferd, og er forankret i faget pedagogikk og elevkunnskap. Formålet med studien har vært å finne ut hvordan lærere i grunnskolen opplever å ... -
"Læreren kunne ha anbefalt flere bøker" - En studie av hvordan man kan motivere elever til å lese mer skjønnlitteratur
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen er bygd på en kvalitativ studie, hvor jeg tar i bruk spørreundersøkelser og intervjuer med elever og lærere for å finne svar på hvordan elever kan motiveres til å lese mer skjønnlitteratur. I tillegg ... -
Læreren og læremidlene : om læremiddelpraksis ved skoler som har skåret høyt på nasjonale prøver
(Master thesis, 2015) -
Læreren og skolen i spenningsfeltet mellom standardisering og pedagogisk differensiering
(Master thesis, 2013)Forskningsprosjektet er en empirisk undersøkelse om hvordan en sammenslått skole håndterer felles standarder rundt pedagogisk differensiering. Bakgrunnen for prosjektet er en økt bevissthet rundt økte krav og forventninger ... -
«Læreren på norskkurs gjør den beste innsatsen som kan gjøres»: et innblikk i norskopplæringa for voksne innvandrere : lærernes undervisningspraksis og deltakernes opplevelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hva som kjennetegner undervisningspraksisen til andrespråkslærere, og hvordan deltakerne opplever norskopplæringa de får. Ved å intervjue to lærere og seks deltakere har jeg ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker – hvordan tilpasse/organisere undervisningen og være elevenes støtte når de bruker sine digitale kompensatoriske hjelpemiddel. ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi - En kreativ undervisningstilnærming for økt motivasjon, mestring og læringsutbytte - Et casestudium
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på lærerrollen. Tema er hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med dysleksi, og hvordan støtte disse i sin bruk av digitale kompensatoriske hjelpemiddel. Studiet er foretatt på ... -
"Læreren tok meg under vingene" En fenomenologisk-hermeneutisk studie av hvordan samspillet mellom elev og skole virker inn på frafall på yrkesfaglig utdanningsprogram
(Master thesis, 2023)Bakgrunn I denne kvalitative studien har hensikten vært å belyse hvordan elever og lærere opplever frafall på yrkesfaglig utdanningsprogram. Frafall i videregående har i en årrekke vært en samfunnsbekymring som har ført ... -
Læreren, skolen og kommunen : en kvantitativ undersøkelse av nyutdannede grunnskolelæreres preferanser ved søking av jobb i skolen
(Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ... -
Lærerens autonomi sett i sammenheng med trivsel, depersonalisering og tanker om å slutte i skolen: Hvordan kan man forstå det teoretiske konstruktet autonomi i tilknytning til læreres yrkesutøvelse
(Doctoral theses at NTNU;2023:233, Doctoral thesis, 2023)The management of the Norwegian education system both restricts and expands teachers' autonomy simultaneously. On one hand, standardised student tests and increased mandatory reporting govern teacher practices. However, ... -
Lærerens begrepsforståelse til digital dømmekraft
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven skal jeg undersøke hvilken forståelse og tilnærming lærerne har til begrepet digital dømmekraft. Digital dømmekraft er et komplisert begrep som inneholder flere ulike aspekt ved det å utøve digital ... -
Lærerens handlingsrom
(Master thesis, 2011) -
Lærerens innvirkning på elever med lav mestringsforventning
(Bachelor thesis, 2020)Problemstilling: Hvilke grep mener læreren den kan ta for å hjelpe elever med lav mestringsforventning i kroppsøving? Denne forsknings- og utviklingsoppgaven tar for seg lærerens innvirkning på elevenes mestringsforven ...