Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 52780-52799 av 100515
-
«Kunsten å overbevise»: Studie av norske myndigheters legitimeringsargumentasjon for militær deltakelse i Libya 2011
(Master thesis, 2014)Forut for enhver forklaring for hvorfor stater legitimerer sin maktbruk slik de gjør på den nasjonale og internasjonale arena, kreves nødvendigvis en kartlegging av hvilke former for legitimeringsargumenter stater faktisk ... -
KUNSTEN Å SE -teaterets scenespråk som brobygger mellom døve og hørende
(Bachelor thesis, 2023)Bachelor oppgaven “Kunsten å se - teaterets scenespråk som brobygger mellom døve og hørende” utforsker på hvilken måte teater kan bidra til å bygge broer mellom døve og hørende kulturer der språkbarrieren ikke er et hinder ... -
Kunsten å skape ekte læringssituasjoner : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker et læringsprinsipp som handler om hvordan lærere kan skape ekte læringssituasjoner. Begrepet utforskes i lys av etablert teori og erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt på min egen skole. ... -
Kunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommet
(Master thesis, 2017)Basert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til ... -
Kunsten å spre ekstrem ideologi
(Master thesis, 2021)I Politiets sikkerhetstjenestes nasjonale trusselvurdering for 2021 tydeliggjøres det at høyreekstrem propaganda som ligger lett tilgjengelig på nett bidrar til å øke risikoen for høyreekstrem radikalisering, blant annet ... -
Kunsten å stille gode spørsmål i den litterære helklassesamtalen
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Prosjektet i denne masteroppgaven er å utforske hvordan læreren kan stille spørsmål i en litterær samtale der formålet er å åpne opp en litterær tekst. Med utgangspunkt i novellen «Kunsten å myrde» av Cora ... -
Kunsten å tenke i matematikk: en kvalitativ studie om elevers valg og bruk av estimeringsstrategier i arbeid med addisjon og multiplikasjon av brøk
(Master thesis, 2017)Denne studien tar utgangspunkt i estimering i arbeid med brøk. Ved å se på hvilke estimeringsstrategier elevene benytter seg av og hvordan de velger å begrunne fremgangsmåten sin i en estimeringsprosess, kan en lærer få ... -
Kunsten å vere empatisk Ein studie av korleis eit utval elevar på 9. trinn sine empatiske evner kjem til uttrykk i skjønnlitterær skriving
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis elevane sine empatiske evner kan kome til uttrykk i skjønnlitterær skriving. Studien er ei innhaldsanalyse av elevane sine dagbøker, med utgangspunkt i novella Kunsten å myrde av Cora ... -
Kunsten å vurdere dans - Kritisk diskursanalyse av læreplanene i dans på videregående skole og undersøkelse av én danselinjes vurderingspraksis
(Master thesis, 2017)I denne mastergradsoppgaven undersøker forfatteren vurderingsarbeid i dans i videregående skole. Problemstillingen forfatteren jobber ut ifra er hvordan vurderingsarbeid i dans i videregående opplæring kan forstås i spennet ... -
Kunsten og livet - Biopolitikk og nyliberalisme i Michel Houellebecqs La carte et le territoire
(Master thesis, 2014) -
Kunsten som forum. Et forskningsoplæg om kunst og sociale fællesskaber
(Research report, 2017) -
Kunsten å være norsk: Produksjon av kjønn og etnisitet i norske hiphoptekster
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan kjønn og etnisitet produseres i hiphoptekstene til Karpe Diem, Cast, Stella Mwangi og Samsaya som alle har minoritetsbakgrunn. Jeg analyserer frem ulike strategier som disse ... -
Kunstfaglig didaktikk for dybdelæring i lys av pragmatisk estetikk
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan kunstfaglige tenkemåter kan bidra til forståelse for dybdelæring. Problemstillingen er: Hvordan kan et pragmatisk estetisk perspektiv i kunstfaglig didaktikk bidra til ... -
Kunstfaglig læring og selvverd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan fordelingen av kunstfaglige aktiviteter i skolen og i fritiden er, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves å være, og om det finnes sammenhenger mellom kunstfaglig læring og ... -
Kunstformidling for barn i barnehagealder i et museum - En mikroetnografisk studie med Rockheim som scene
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner kunstformidlingen for barn i barnehagealder på Rockheim - det norske nasjonale museet for populærmusikk. Mens museene tradisjonelt har vært sett på som autoritære ... -
Kunstgressbane i Trondheim: Detaljprosjektering og utførelse
(Bachelor thesis, 2021)Et samarbeid mellom prosjektgruppen og Senter for idrettsanlegg og teknologi (SIAT) ved NTNU har resultert i detaljerte retningslinjer for bygging av kunstgressbaner. Oppgaven er rettet mot prosessen rundt bygging av ... -
Kunstig intelligens i bilderekonstruksjonsprosessen ved MR
(Bachelor thesis, 2022)Introduksjon: Sykehuset på Hamar har fått en ny MR-maskin. I forbindelse med testing av AI-bilderekonstruksjon på MS-pasienter utviklet det seg en bekymring for om den påvirket kontrasten og hva man så i bildet. Problemstilling: ... -
Kunstig intelligens i diagnostiseringen på mammografi
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn Kreft er den ledende dødsårsaken i Norge, og brystkreft er en av kreftdiagnosene med høyest forekomst. Mammografiscreening brukes for å kunne oppdage eventuell kreft tidlig, slik at prognosen blir bedre. Imidlertid ...