• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunsten å vurdere dans - Kritisk diskursanalyse av læreplanene i dans på videregående skole og undersøkelse av én danselinjes vurderingspraksis

Husby, Victoria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
VictoriaHusby-NoMaDs.pdf (4.488Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2497970
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for musikk [237]
Abstract
I denne mastergradsoppgaven undersøker forfatteren vurderingsarbeid i dans i videregående skole. Problemstillingen forfatteren jobber ut ifra er hvordan vurderingsarbeid i dans i videregående opplæring kan forstås i spennet mellom læreplan som styringsdokument og lokalt vurderingsarbeid. Gjennom kritisk diskursanalyse av alle læreplaner som for tiden benyttes på danselinjene i samsvar med Kunnskapsløftet 2006 utmeisler det seg noen ledende og styrende sosiale forståelser av hva dans skal og bør være i skolen. Fire dansepedagoger fra en danselinje er intervjuet og gir en mer levende forståelse av hvordan det er å vurdere med utgangspunkt i læreplanverket. Forfatteren ønsker at oppgaven kan være et lite kunnskapsbidrag i et felt det er forsket lite i.

Studien viser at læreplanene har et sterkt fokus på innhold og mål i dans. Pedagogiske grunnverdier og læringssyn i dans er henholdsvis sprikende og vanskelig å tyde. Det utmeisler seg en hovedfokus på teknikk, uten at teknikken verken defineres ytterligere.

Høyeste måloppnåelse i teknikkfag er formidling, men formidling av dans skjer aldri uavhengig av teknikken. Lovpålagt vurdering oppleves av dansepedagogene i studien som en form for tvangstrøye, men veiledning og tilbakemeldinger er helt essensielt for elevenes danseutvikling. Det fremgår fra dansepedagogene i denne studien at det er noe vesensforskjellig med å vurdere dans, som er et kunstfag, mot andre teoretiske fag i skolen. Vurdering som bare baseres på kompetansemål oppleves tidvis som en brems i både elevers

utvikling og innovasjon av dansekunsten for øvrig.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit