Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 27886-27905 of 100781
-
Elevers selvregulering i kroppsøving: Betydningen av oppfattet motivasjonsklima og ulike målorienteringer
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning innenfor kroppsøvingsfaget har vist at selvregulert læring kan ha en positiv effekt på elevenes måloppnåelse, og deres fysiske aktivitetsnivå på fritiden. Det er derfor viktig å ha kunnskap om hvilke ... -
Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper
(Research report, 2017)I denne tekniske rapporten, «Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper», har Gustaf B. Skar (Skrivesenteret/NTNU) og Kjell Lars Berge (Skrivesenteret/UiO) gjennomført kvantitative analyser av elevtekster ... -
Elevers strategibruk ved beregninger med tidspunkt på en analog og digital klokke
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke strategier 4. klassinger benytter seg av når de opererer med tidspunkt på den analoge og digitale klokka, og hvilke forskjeller det er i strategibruken for de to displaytypene. ... -
Elevers strategier i prosentregning, og læreverks framstilling av temaet. En studie om forholdet mellom elevers intuitive modeller og forståelse, og læreverks presentasjon av temaet prosent
(Master thesis, 2017)Et spørsmål som har vært mye diskutert er hvordan elever lærer matematikk. Da har det i stor grad også vært fokus på hvordan de burde bli undervist, og hvilken type kunnskap man ønsker at elevene skal sitte igjen med ... -
Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ... -
Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ... -
Elevers tallforståelse i ulike additive strukturer
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker begynneropplæring i en 1. klasse. Vi har sett på hvordan elevene viser frem sin matematiske tallforståelse gjennom arbeid med oppgaver med forskjellig struktur. Formålet med studien er å synliggjøre ... -
Elevers tallforståelse i ulike additive strukturer
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker begynneropplæring i en 1. klasse. Vi har sett på hvordan elevene viser frem sin matematiske tallforståelse gjennom arbeid med oppgaver med forskjellig struktur. Formålet med studien er å synliggjøre ... -
Elevers tallforståelse og bruk av representasjoner - En kvalitativ studie av 12 førsteklassinger sin tallforståelse i arbeid med telling og semiotiske representasjoner
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt førsteklasseelevers tallforståelse i møte med ulike representasjoner. Formålet er å få innsikt i hvordan deres tallforståelse påvirkes av representasjonene som blir brukt. Forskningsspørsmålet ... -
Elevers tanker om egen deltakelse i politiske valg
(Bachelor thesis, 2021)I denne FoU-oppgaven har jeg belyst problemstillingen «Hva tenker elever på 10. trinn om sin egen politiske deltakelse i valg?». Jeg har denne våren vært i praksis på 10. trinn, og har i den sammenheng samlet inn data fra ... -
Elevers utfordringer i møte med komplekse oppgaver i naturfag - En intervjustudie av fem elevers møte med oppgaver fra PISA
(Master thesis, 2017)Det er et økende fokus på i hvilken grad elevene i undervisningen oppnår en kompetanse som er nyttig for dem i sitt daglige liv. Dette ser vi blant annet presisert i Ludviksenutvalgets rapport (NOU 2015:8) som er forarbeidet ... -
Elevkommunikasjon i utforskende matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg forsket på hvordan elever kommuniserer i utforskende matematikkundervisning. Studien er koblet til et allerede eksisterende prosjekt ved NTNU i samarbeid med to norske skoler. I fellesskap har lærere ... -
Elevmedvirkning i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Elevmedvirkning er en viktig del av elevenes danningsprosess. Det er også med på å utvikle dem til å bli gode og selvstendige medlemmer av det demokratiske samfunnet de lever i. Tema for denne oppgaven er elevmedvirkning ... -
Elevmedvirkning i ungdomsskolen - sett fra lærerperspektivet
(Master thesis, 2014)Bakgrunn, tema og formål: Bakgrunnen for denne masteroppgaven er å få bedre innsikt i hvordan læreren kan ha betydning for elevenes læring. Vårt fokus er elevmedvirkning i ungdomsskolen. Følgende problemstilling er valgt: ... -
Elevmedvirkning og lærerens rolle
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien fokuserer på elevmedvirkning og undersøker hva sammenhengen er mellom læreren i rollen som aktivator og lærerens fokus på elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget. Sekundært undersøkes det også hva ... -
Elevperspektivet på underveisvurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i elevers opplevelser og erfaringer med bruken av underveisvurdering i kroppsøving. Man har de siste årene sett økt oppmerksomhet på underveisvurdering og formative ... -
Elevprestasjon og søskenparitet : empirisk analyse av søskenrekkefølgeeffekt og skoleeffekter
(Master thesis, 2015) -
Elevprestasjoner og Barnehagedeltagelse
(Bachelor thesis, 2021)Gode leseferdigheter er viktig og helt essensielt for at en elev skal kunne tilegne seg kunnskap. I denne oppgaven har vi valgt å se på hvorvidt barnehagedeltagelse har en signifikant betydning på leseferdighetene hos ... -
Elevprestasjoner og innvandrerstatus
(Bachelor thesis, 2020)Både fra et samfunnsøkonomisk perspektiv og fra et integreringsperspektiv er spørsmålet om hvordan innvandrerne klarer seg i skolesystemet viktig og aktuelt. Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke om det finnes ... -
Elevrådets demokratiopplæring
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne bacheloroppgaven har vært å undersøke elevrådsarbeid nærmere. Dette særlig med vekt på den demokratiske opplæringen. Derav har oppgaven tatt for seg teori om demokrati, dette med særlig fokus på teori ...